3. Skoler og barnehager til grønt nivå

Skoler og barnehager til grønt nivå

Barne- og ungdomsskoler og barnehager i Stavanger går tilbake til grønt smittevernnivå med virkning fra onsdag 19. januar.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Jevnlig testing ved smitte skal bidra til at barn og elever får være mest mulig i barnehagen og på skolen.

Helsesjef Runar Johannessen sier at Stavanger kommune fortløpende vil vurdere smittespredningen blant barn og ungdom.

- Vi følger utviklingen nøye, og vil iverksette tiltak på skoler og i barnehager enkeltvis i forhold til smittesituasjonen, sier helsesjefen.

- Trygge barnehager og skoler

Selv om smitten generelt sett øker i samfunnet, viser nasjonale helse- og utdanningsmyndigheter i et innlegg på NRK Ytring til undersøkelser som forteller at barn i barnehage og skole i liten grad har smittet hverandre. Det er også forholdsvis lite smitte fra barn til voksne i barnehager og skoler. De største smittespredningen skjer sannsynligvis i hjemmet.

Helsemyndighetene trekker fram at 92 prosent av de ansatte i barnehager og skoler har fått to vaksinedoser, og derfor er svært godt beskyttet mot alvorlig sykdom. I løpet av uke 2 vil 65 prosent ha fått tilbud om oppfriskningsdosen, som vil øke beskyttelse også mot mild sykdom.

Barn og unge blir sjelden alvorlig syke av covid-19.

Kunnskapsgrunnlaget i undersøkelsene har vist at jevnlig testing av barn og unge og ansatte i barnehager og skoler er effektivt for å redusere smitte – like effektivt som at kontakter i skole og barnehage settes i karantene. Studier viser at jevnlig testing gir mer tilstedeværelse på skolen enn karantene av skolekontakter

Les hele innlegget på NRK Ytring

Ved grønt smittevern-nivå i barne- og ungdomsskoler gjelder dette:

1. Ingen syke skal møte på skolen
  2. God hygiene og normalt renhold
  3. Kontaktreduserende tiltak:
    • Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
    • Vanlig organisering av klasser/grupper og skolehverdag

For barnehage gjelder disse smittevern-tiltakene på grønt nivå:

1. Ingen syke skal møte i barnehagen
  2. God hygiene og normalt renhold
  3. Kontaktreduserende tiltak: