3. Holocaustdagen 2024 markeres

Holocaustdagen 2024 markeres

Den internasjonale Holocaustdagen 2024 markeres ved det jødiske minnesmerket på Eiganes gravlund, lørdag 27. januar kl. 12.00.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Bilde fra tidligere markering av Holocaustdagen

Program:

• Tale ved ordfører Sissel Knutsen Hegdal
  • Kransenedleggelse
  • Musikalsk innslag

Alle er hjertelig velkomne!

Om Den internasjonale Holocaustdagen
Det var den 27. januar 1945 fangene i konsentrasjons- og tilintetgjørelsesleirene Auschwitz-Birkenau ble befridd av sovjetiske soldater. Denne datoen ble etter hvert markert i flere land, og i november 2005 vedtok FNs generalforsamling at 27. januar skal være en internasjonal minnedag for Holocaust. Den internasjonale Holocaustdagen ble første gang markert i Norge i 2002. Det er HL-senteret som har ansvaret for dette årlige arrangementet som finner sted ved Minnesmerket over deporterte norske jøder ved  Akershuskaia i Oslo. Det var herfra de norske jødene ble deportert med S/S Donau, og senere andre skip, til konsentrasjons- og dødsleirer.

Minnes ofrene
Den internasjonale Holocaustdagen er viet minnet om ofrene for nazistenes masse-utryddelsespolitikk. Dette var planlagte, systematiske drap av jøder og en rekke andre minoriteter som roma, funksjonshemmede, psykisk syke, homofile, Jehovas vitner og andre trossamfunn. Også den slaviske befolkningen i Polen og Sovjetunionen, sovjetiske krigsfanger, kommunister og andre politiske motstandere av nazismen ble utsatt for massedrap i stor skala. Dagen bidrar til bevisstgjøring om utryddelsespolitikken, og gir anledning til å diskutere og reflektere over hvordan og hvorfor forbrytelser i et slikt omfang kunne skje.

Over hele landet
I dag er Den internasjonale Holocaustdagen innarbeidet som minnedag i mange byer og  tettsteder i Norge. I tillegg er det en rekke skoler som har egne arrangementer. Dagen er viktig læringsdag for skoleelever, som da bedre forstår bakgrunnen for, omfanget og virkningene av Holocaust.  Den internasjonale Holocaustdagen gir mulighet for elever og lærere til å tenke og diskutere hvordan alle kan sikres grunnleggende rettigheter og beskyttes mot vilkårlig forfølgelse – i Norge og i andre land.

Kilde: http://www.hlsenteret.no/