PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Husk å søke barnehageplass før 1. mars

Husk å søke barnehageplass før 1. mars

Søknadsfristen for hovedopptaket er fredag 1. mars 2024

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

I hovedopptaket tildeles plasser til barn med lovfestet rett til barnehageplass.

Det vil si barn som:

• Søker innen fristen 1. mars
  • Er bosatt i Stavanger kommune ved oppstart i barnehagen
  • Fyller ett år seinest innen utgangen av november 2024

De som søker før 1. mars, blir en del av hovedopptaket og barnet starter i barnehagen i august.

Barn som fyller ett år i september, oktober eller november, har etter søknad rett til å få plass og starte i barnehagen den måneden de fyller ett år.

– Er barnet ditt født før november 2023 og ønsker barnehageplass i høst, er det veldig viktig at du søker før 1. mars, sier avdelingssjef Kjersti Lothe Dahl.

Du søker barnehageplass på Stavanger kommune sin nettside

Fleksibelt opptak

Kommunen har også to andre opptak med søknadsfrist etter sommerferien. Dette er et opptak med frist 15. august, og en prøveordning med et fleksibelt opptak (for barn født desember 2023-februar 2024). Etter august tildeles også plasser fortløpende gjennom året, så snart det er ledig kapasitet (ingen søknadsfrist).

Vi jobber med å lage en god struktur for det fleksible opptaket nå, og kommer ut med mer informasjon så fort det er klart, sier Kjersti Lothe Dahl.

Her finner du oversikt over og informasjon om kommunale og private barnehager i Stavanger kommune.

Kontaktperson for medier:

Kjersti Lothe Dahl, tlf. 515 08 527/412 58 201