3. Mange smittet etter busstur

Flere smittede etter pensjonist-busstur

31 reisende fra regionen med en turbuss har testet positivt for covid-19. 15 av de smittede er hjemmehørende i Stavanger. I tillegg er det ytterligere fire nye smittetilfeller i Stavanger tirsdag.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

De smittede har vært deltakere på en busstur for pensjonister. Reisen har foregått i Sør-Norge.

Av reisefølget på totalt 41 pensjonister fra Nord-Jæren, og noen andre kommuner, er tirsdag ettermiddag 31 reisende bekreftet koronasmittet og i isolasjon.

Etter at første passasjer mandag ble mistenkt smittet, ble samtlige passasjerer testet på Nord-Jæren etter ankomst. Siden bussturen startet allerede tirsdag for en uke siden, er det liten fare for smittespredning i hjemkommunene.

- Passasjerene fra Stavanger har lette symptomer, og ingen er alvorlig syke. I dette tilfellet er det dessuten svært få nærkontakter i vår region som må sjekkes. Det gjør saken oversiktlig med tanke på smittesporing, sier smittevernoverlege Ruth Midtgarden i Stavanger kommune.

Smittestatus i reisefølget tirsdag kveld:

15 i Stavanger
6 i Sola
5 i Sandnes
4 i Randaberg
1 i Hå
Noen utenfor regionen

Utbruddet har ikke sammenheng med de tidligere smittetilfellene i kommunene.

Fire andre smittetilfeller

Tirsdag ble det også klart at ytterligere fire personer har testet positivt på covid-19. Disse kan knyttes til klyngen rundt det tidligere omtalte familieselskapet.

Les alt om covid-19 i Stavanger kommune.