3. Nå går tilbud om barnehageplass ut

Nå går tilbud om barnehageplass ut

Første runde av hovedopptaket er ferdig. Stavanger kommune sender tirsdag 19. mars ut brev til foreldre med tilbud om barnehageplass fra høsten av.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Rundt 1440 tilbud er sendt ut. Av disse får 908 oppfylt førstevalget sitt etter 1. runde av hovedopptaket. Det er viktig at alle husker å svare på tilbudet innen fristen som står i tilbudsbrevet. Logg inn i Vigilo for å svare.

Hva skal jeg svare hvis jeg får tilbud om en barnehageplass jeg ikke vil ha?

Du anbefales å takke ja til plassen likevel, selv om du ikke får 1. eller 2. ønsket ditt. Takk ja, og stå videre på ventelisten til en plass høyere oppe på listen.

Hva skjer hvis jeg ikke svarer, eller hvis jeg takker nei til det tilbudet jeg har fått?

Da har ikke Stavanger kommune plikt til å gi deg et nytt tilbud om plass. Din rett til barnehageplass er innfridd når du mottar et tilbud om plass i en barnehage i Stavanger kommune. Du vil likevel være på ventelisten til de barnehagene du ønsker plass i, og kan få tilbud om plass når det er ledig og barnehagen har kommet til deg på ventelisten.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke får tilbudsbrev 19. mars?

Da må du vente på de to neste opptaksrundene. Det vil bli gjennomført to opptaksrunder i april. Tilbud sendes ut etter hver runde. Deretter tildeler Stavanger kommune plasser fortløpende, til alle barn med lovfestet rett har fått et tilbud. Alle barn med rett til plass vil få tilbud innen 1. juni.

Hva hvis jeg ikke får plass i de barnehagene jeg har valgt?

Da vil du få tilbud om plass i en annen barnehage. Les mer om barnehageopptaket i Stavanger kommune.

Johan Vatne

Avdelingsleder for oppvekst og utdanning

Mobil:
E-post: