3. Nye navn på tre gater

Tre gater får nytt navn i morgen

Hageveien på Stokka blir Kirsten Flagstads vei, Hesbygata i østre bydel skal fra nå av hete Hermetikkgata, mens Storhagen på Storhaug blir til Godalsalléen.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

– De som bor i disse veiene får beholde husnummeret sitt, det er kun veinavnet som endres. Vi gir beskjed til Folkeregisteret, Posten og nødetater om at adressen er endret, opplyser seksjonsleder Tor Helge Skorge i kommunens avdeling for kart og digitale tjenester.

Endringen av veinavn skjer i forbindelse med at Stavanger, Finnøy og Rennesøy blir ny kommune 1. januar 2020. Man ikke kan ha to like eller nesten like gatenavn i samme kommune, blant annet på grunn av faren for misforståelser når nødetatene rykker ut. Totalt 19 gater i de tre kommunene skifter navn i løpet av 2019.

Kirsten Flagstads vei, Hermetikkgata og Godalsalléen ble vedtatt av Fellesnemnda for Nye Stavanger 13. juni 2019, og de nye adressene trer altså i kraft tirsdag 3. september.