3. Sikkerhetshull i bestillingsløsning

Sikkerhetshull i bestillingsløsning

Torsdag 7. mars ble Stavanger kommune varslet om et sikkerhetshull i bestillingsløsningen Aktiv kommune. Feilen ble rettet umiddelbart og gjelder ikke sensitive personopplysninger.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Aktiv kommune er en selvbetjeningsløsning som kommunene Stavanger, Fjell, Ålesund og Bergen tilbyr sine innbyggere for leie av idrettsanlegg og skolelokaler. I forbindelse med registreringen blir privatpersoner bedt om å oppgi personopplysninger som personnummer, navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse. Sikkerhetsavviket gjelder disse opplysningene.

Datatilsynet varslet

Etter at varselet om avviket kom torsdag 7. mars klokken 15.30 satte de fire kommunene straks i gang arbeid med å utbedre avviket. Datatilsynet fikk muntlig varsel da avviket ble kjent og ble varslet skriftlig tirsdag 12. mars.

- Vi beklager at dette avviket har skjedd, og vil nå varsle de berørte, sier digitaliseringsrådgiver Eva Jenseg i Stavanger kommune. Som ledd i videre tiltak, har kommunene engasjert eksterne sikkerhetseksperter til å kontrollere løsningen.