PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Smitte på Øyane sykehjem

En ansatt smittet ved Øyane sykehjem

En ansatt ved Øyane sykehjem har testet positiv på koronavirus. Alle ansatte og beboere blir testet og sykehjemmet er stengt for besøk inntil situasjonen er avklart.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Oppdatering 09.11: Øyane sykehjem friskmeldes. Etter flere runder med testing er det ikke påvist mer smitte blant de ansatte.

Oppdatering 01.11: Alle de 55 beboerne ble testet i løpet av lørdagen, og alle prøvene var negative.

----

Øyane sykehjem ligger i Hundvåg bydel. Sykehjemmet eies og drives av en privat stiftelse.

Beboerne på sykehjemmet kan ikke ta imot besøk før situasjonen er avklart, med unntak av alvorlig syke beboere. Frivillige har heller ikke adgang

Har iverksatt tiltak

Helse- og velferdsdirektør Eli Karin Fosse opplyser at kommunen har iverksatt beredskapsplanen som er laget for denne typen situasjoner.

- Det jobbes nå med å få testet og kartlagt alle beboere og ansatte så fort som mulig slik at vi får oversikt over situasjonen. Dette er viktig for at vi skal kunne sette i verk nødvendige og riktige tiltak. Vi er opptatt av å ivareta alle som er berørt på en best mulig måte, både beboere, ansatte og pårørende, sier Fosse.

De ansatte vil bruke munnbind på hele vakten inntil situasjonen er kartlagt, og de vil bruke smittevernsutstyr i kontakt med beboere som er i karantene. Testteam fra testteltet på Stavanger forum blir sendt til sykehjemmet for å få testingen gjort raskt.

Kjent smittekilde

Smittevernoverlege Runar Johannessen opplyser at smittekilden er kjent og stammer fra et privat selskap.

Johannessen understreker at det fortsatt er lite smitte i regionen, men at det ikke skal mye til før smittespredningen kan komme ut av kontroll.

- De fleste ser jo hvordan situasjonen er i Oslo og Bergen, og dersom vi skal unngå å komme dit må vi fortsette det gode arbeidet og de gode vanene, sier Johannessen.

Rutinene fungerer

Tidligere i oktober ble det avdekket smitte på Vågedalen, Slåtthaug og Lervig sykehjem. Kommunen klarte å holde spredningen i sjakk.

- Alle ansatte og beboere på disse tre andre sykehjemmene er testet, og ingen flere har testet positivt. Dette tyder på at de tiltakene vi har satt i verk fungerer, sier Fosse.

Kontaktpersoner ved mediehenvendelser:

Direktør helse og velferd Eli Karin Fosse, mob. 992 98 461