3. Sommervågen og Breigata Kirkegata

Nye bilfrie gater i sentrum

Sommervågen er åpnet og nå er nye kvartaler av Breigata og Kirkegata blitt bilfrie. Ta buss, tog eller sykkelen til sentrum er oppfordringen.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

– Skagenkaien er stengt for biltrafikk til september, i tillegg er det nå gågate i deler av Breigata og den er forlenget i Kirkegata. Det blir med andre ord færre veier for bilistene å kjøre på og parkere langs, sier Dagfrid Persdatter, trafikkansvarlig i Stavanger kommune.

Ett av målene for Stavanger kommune er at måten vi reiser på i, til og fra sentrum skal skje mest mulig til fots, på sykkel eller med buss og tog.

– De som har muligheten bør parkere i utkanten av sentrum, eller benytte seg av kollektivtilbudet eller sykkelen, fortsetter hun.

Torsdag 4. mai, klokka 06.00 åpnet Sommervågen i Stavanger.

Kirkegata og Breigata i ny grønn drakt

Torsdag 4. mai ble de nye gågatene i Kirkegata og Breigata tilpasset fotgjengere og syklister.

Planter foran Valbergtårnet
Kirkegata og Breigata har fått en ny og grønnere bekledning.

– Vi ønsker å gi Valbergparken og området rundt et løft, så dette er første steg. I dag har vi møblert Kirkegata og Breigata med benker og sittemøbler, planter og trær. Og lørdag 6. mai arrangerer vi Valbergdagen – en aktivitetsdag for store og små, forteller Elin Henricson, landskapsarkitekt og prosjektleder i Stavanger kommune.

– Det er så kjekt å se at folk allerede nyter isen i sola på benkene vi har satt ut, avslutter Henricson.

Nye sittemøbler i en bilfri Kirkegate