3. Triangulum på Europas ledende smartby-toppmøte

Triangulum på Europas ledende smartby-toppmøte

Triangulums lokale partnerskap i Stavanger reiser denne uken til London for å bidra på en av Europas ledende møteplasser innen Internet of Things (IoT) og smartby teknologi.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Triangulum var representert på Smart City Summit

Evalueringen fra fjorårets toppmøte i London viste at deltakerne ønsket å få direkte innblikk i og praktiske eksempler fra byer med prosjekter som utgjør en forskjell.

Triangulum-prosjektet i Stavanger ble derfor invitert til å dele sine erfaringer og modeller for samhandling, samarbeid for helhetlige løsninger, bruk av åpne data for økt livskvalitet blant innbyggerne og bruk av innovasjonskultur i kommunene.

Erfaringer fra Stavanger
London Smart Summit arrangeres i London 19.–20. september. Triangulum er invitert for å dele erfaringer fra hvordan det er å lede et kvadruppel helix-prosjekt (samarbeid mellom offentlig sektor, privat næring, akademia og innbyggere).

Partnerskapets lokale koordinator i Triangulum, Gerd Seehuus fra Stavanger kommune, skal dele scene med blant annet Dagfinn Wåge fra Lyse, Professor Chunming Rong fra Universitetet i Stavanger og en rekke globale selskap.

Fremtidens hjem, byer, energi og handel
Konferansen er delt inn i seks ulike spor, hvor Triangulum er representert på tre av sporene. Dette er en viktig arena som tiltrekker seg de beste innen fremtidens hjem, byer, energi og handel.

Gerd Seehuus deltar i paneldebatt hvor tema er bedre samarbeide på tvers av offentlig sektor, privat næring, innbyggerinvolvering og akademia. Under debatten skal representanter fra ulike byer dele erfaringer om hvilke ringvirkninger et slikt samarbeid på tvers av fag, institusjoner og landegrenser har gitt i form av utvikling av blant annet nye løsninger.

Lagt merke til
Stavanger er en by som har blitt lagt merke til i Europa. Lyse, som er en av Triangulums partnere er ett av selskapene som har bidratt til å skape det gode ryktet.

I London står Dagfinn Wåge, leder for FoU og innovasjon i Lyse, på scenen. Wåge holder foredrag om hvordan IoT endrer de tradisjonelle forretningsmodellene i energibransjen. I et intervju med Smart Summit London deler han tanker rundt hvordan IoT, ny teknologi og endringen i energibehovet vil påvirke bransjen.

Universitetet i Stavanger vil også være godt representert i London. Professor Chunming Rong fra CIPSI-senteret deltar i paneldebatten der tema er åpne data og hvordan vi kan bruke dette til å skape bedre byer.

Snart Nordic Edge Expo
London Smart Summit er en god møteplass der de ulike fyrtårnbyene i Europa møtes. Dette skjer også under Nordic Edge Expo som arrangeres i Stavanger uken etter (26.–28. september).

Europas 9 fyrtårnprosjekter deltar med felles stand på Nordic Edge Expo, som er en direkte spinoff av Triangulum, og hadde ikke funnet sted uten prosjektet. Konferansen er Nordens største og viktigste møteplass for akademia, offentlige og private aktører som jobber med smarte løsninger.