3. Våland skole sikring murpuss

Murpuss løsnet på Våland skole – kommunen sikrer bygget

Stavanger kommune har satt i verk sikkerhetstiltak rundt Våland skole etter at små biter av murpuss har løsnet fra bygget. Nå saumfares hele bygget av murmester.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Våland skole

Byggegjerder er satt ut rundt Våland skole.

Etter at murpuss nylig løsnet fra fasaden på skolebygget, har kommunen vurdert situasjonen og konkludert med å sette inn strakstiltak.

Etter befaring med murmester tirsdag, har kommunen nå satt opp sikringsgjerde rundt hele bygget. Over innganger og nødutganger vil det bli bygget stillas med nett.

– Det kan kanskje se dramatisk ut når vi nå sikrer bygget, men sikkerheten til elever, ansatte og forbipasserende er det viktigste. Det er trygt å gå på SFO, også mens sikringen blir gjort nå i vinterferien, og det er trygt for elevene å komme tilbake til vanlig skole mandag, sier direktør Leidulf Skjørestad i Stavanger kommune.

En murmester med solid kunnskap på slike eldre murbygg er allerede i gang med å gå grundig over fasader og tak og gjøre det som må til for at skal bli trygt å bruke skolebygget også uten sikringsgjerder. Det arbeidet vil trolig ta et par måneder.

– Vi har i flere år vært klar over at fasaden til Våland skole har hatt sine svakheter. Mer nedbør og kulde de siste vintrene har ført til økt frostsprengning i bygningsmassen. Denne vinteren har ikke bidratt til det bedre. Det har vært mye nedbør og mildvær og frost om hverandre, sier Skjørestad.

Det vel 120 år gamle skolebygget på Våland er ett av flere der kommunen skal gjøre en omfattende kartlegging av tilstanden, og som skal vurderes og prioriteres i forhold til mer omfattende rehabilitering.

– Dette er bygg vi kjenner til og vet det er utfordringer med, og som nå får en total gjennomgang. Våland skole er et av de første som får en slik tilstandskartlegging. Det arbeidet starter også umiddelbart, sier Skjørestad.

Våland skole