- Vi har laget en digital modell av Stavanger, basert på spillteknologi.
- Bymodellen kan for eksempel hjelpe oss med å se hvordan et bygg som ikke er bygd ennå, kan komme til å se ut i virkeligheten.
- Bymodellen brukes av byplanleggerne, byggesaksavdelingen og opp mot politikere for å visualisere planer, slik at vi kan ta bedre avgjørelser.
Spørsmål og svar om bymodellen
KORT FORTALT
Hvilket program er den laget i?
Selve bymodellen lever i Unreal Engine, en spillmotor laget av Epic games. Vi jobber både i Versjon 4 og den nyere og bedre versjon 5.
I tillegg er dataflyten inn til motoren en blanding av Blender, 3Dmax, ArcGIS og CityEngine (I tillegg kommer noe av arkitektdataene fra Archicad og AutoCAD).
Hva kan vi bruke bymodellen til?
Bymodellen blir i dag hovedsakelig brukt opp mot nye planer i Stavanger kommune. I modellen kan man vise hvordan endringene i byen vil se ut i 3D, men med hele byen som referanse rundt.
Tanken er at modellen skal supplere illustrasjoner fra arkitektfirmaene for å vise et større bilde av mulige endringer.
Modellen er også brukt noe opp mot beredskap og simulering.
Hvordan kan du bidra?
Er du arkitekt eller byggingeniør og har data som ligger i eller rett rundt Stavanger kommune, da er vi interessert. Vi vil gjerne ha 3D-modeller av oppførte bygg, slik at bymodellen blir enda mer komplett og virkelighetsnær.
Send oss filene dine, så blir vi glade! Se kontaktinfo nederst på siden.
Kontaktinformasjon
Tim Esborn
3D-ingeniør
avdeling kart og digitale tjenester
- Mobil:
- 936 43 024
- Telefon:
- 51 50 78 00
- E-post:
- tim.esborn@stavanger.kommune.no
Martin Ljosdal
Rådgiver
avdeling kart og digitale tjenester
- Mobil:
- 988 78 087
- Telefon:
- 51 50 87 80
- E-post:
- martin.ljosdal@stavanger.kommune.no