2. Bolig og bygg
  3. Skal du bygge, rive eller endre?
  4. Hvilke regler gjelder for din eiendom
  5. Vil du starte for deg selv?

Vil du starte for deg selv?

Lurer du på om det går an starte tatoveringsstudio i kjellerstua? Gjøre drivhuset om til kaffebar? Eller selge ting du har dyrket eller produsert selv?

En smilende dame blant planter i kolonihage

Først og fremst: Hurra, så kjekt at du har tiltakslyst og vil starte egen bedrift! Hvis du er på utkikk etter lokaler til firmaet ditt, er det noen ting du bør tenke på:

Drive næring hjemme?

Mange gründere tenker at de kan starte hjemmefra i begynnelsen, og se hvordan det går. Men i utgangspunktet skal man ikke drive næringsvirksomhet i boligområder. Kort sagt: Hvis du bor i et boligstrøk og vil starte butikk i boden eller kafé i kjellerstua, er det vanskelig å få godkjenning fra kommunen.

Ren kontorarbeidsplass i egen bolig går greit, men hvis planen er å ha fysiske kunder eller ansatte som kommer og går, må området og bygningen være regulert til næring.

Hva betyr «arealformål»?
Stavanger er satt sammen av områder med ulike arealformål. Disse viser som forskjellige farger i reguleringsplan-kartene: Noen steder er regulert til bolig. Andre steder har vi butikker og arbeidsplasser.

I kommunekartet kan du finne ut om huset er regulert til bolig (gult), næring (lilla) eller sentrumsformål (brunt). Slik sjekker du hvilke reguleringsplaner som gjelder.

Hvis området er regulert til boligbebyggelse er det vanskeligere å få tillatelse til å drive næring, enn om du holder til i et område regulert til sentrumsformål. Det har blant annet å gjøre med parkering, infrastruktur, universell utforming osv. Les mer på byggesak-sidene våre

Bylandskap, bygg og vei i Hinna Park, med Jåttå-tårnet i bakgrunnen

Slik ser kommuneplan-kartet ut for Jåttåvågen. Det gule er boligformål, det lilla er næring, det brune er sentrumsformål, de gule og hvite stripene er "kombinert bebyggelse og anleggsformål". Det røde er tjenesteyting, for eksempel skoler eller sykehjem.

Hvis du ønsker å drive næring i lokaler som er regulert til boligformål, må du søke dispensasjon. Det betyr at du må be kommunen om å se bort fra den planen som gjelder for området.

Byggesaksavdelingen i kommunen kan bare gi dispensasjon hvis fordelene er klart større enn ulempene, og hvis næringsvirksomheten ikke tilsidesetter intensjonen i planen. I praksis vil det si at hvis eiendommen er regulert til bolig, er det vanskelig å argumentere for at f.eks. et tatoveringsstudio i kjelleren ikke vil tilsidesette intensjonene i planen. Da er det bedre å lete etter lokaler et annet sted!

På jakt etter lokaler?

Kanskje er det for tidlig for deg å investere i egne næringslokaler, eller du har bare lyst til å teste ut et konsept i en periode? Her er noen tips:

• Sjekk om det fins kontorfellesskap, ofte kjent som co-working spaces, som kan være aktuelle.
  • Bankene har ofte næringsmeglere som kan gi gode tips.
  • Ta kontakt med Stavanger sentrum og hør om de vet om et ledig butikklokale i en periode.
  • Det går også an å leie torgplass.

Fellesarealer med kafe og planter, FOMO på Forus.
Mange gründere velger såkalte «co-working spaces» i oppstartsfasen.

Skal du selge noe spiselig?

Da må du sjekke Mattilsynet om hvilke krav som gjelder.

Grethe Andersen, Rådgiver næringsavdelingen

Grethe Andersen