3. 25 personer evakuert fra blokk i Bekkefaret

25 personer evakuert fra blokk i Bekkefaret

25 personer i blokka med røykutvikling i Bekkefaret er evakuert. De 25 er evakuert til Bekkefaret bydelshus der de får mat og drikke. Alle 50 leiligheter i blokka disponeres av Stavanger kommune.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Brann i Bekkefaret 25.06.2020

- Det første vi gjør nå er å skaffe oss oversikt over hvor mange som ikke kan flytte tilbake. Det vet vi når brannvesenet har gjort seg ferdige i bygningen. Deretter må vi finne midlertidige boliger for de som ikke kan flytte tilbake, sier direktør helse og velferd Eli Karin Fosse.

Brannen i blokka i Hjalmar Johansens gate startet tidlig torsdag morgen og er nå slukket. Blokka har 11 etasjer, brannen skal ha startet i en leilighet i 10. etasje. Det er ikke meldt om skadde.

SISTE: En leilighet er utbrent, tre leiligheter er satt på vent og kan ikke flyttes tilbake til umiddelbart. Det er uvisst hvor mange som må ha midlertidig bolig.

Stavanger Boligbygg har gjort mye for å brannsikre blokka med 50 kommunale leiligheter.

- Det er klart det ikke er heldig å ha så mange samlet på ett sted, men nettopp derfor er det også gjort mye i forhold til brannsikring. Å fordele vanskeligstilte innbyggere på andre boligtyper er et langsiktig arbeid, sier Eli Karin Fosse.

Stavanger Boligbygg opplyser at alle leiligheter har røykvarslere og pulver-/skumapparater, komfyrvakter vil bli montert i leiligheter som pusses opp, det er branntromler i alle etasjer (slanger) og betongvegger mellom alle rom. Securitas tar to uanmeldte runder i døgnet. Vaskekjelleren er stengt av og alle leiligheter har vaskemaskin.

Stavanger kommune og Rogaland Brann og Redning har et samarbeid om brannsikkerhet for utsatte grupper som bor hjemme og er ekstra utsatte for risiko, kalt Trygg Hjemme. Rehabiliteringsseksjonen i Stavanger kommune hadde i fjor tilsyn i boliger som kommunen leier av Stavanger Boligbygg, og der det bor personer som mottar enkelte kommunale tjenester. Dette omfatter også noen av de som bor i blokka i Bekkefaret.

Saken oppdateres

Brann i Bekkefaret 25.06.2020. Foto: Stavanger kommune (kan brukes fritt av media)

(Foto: Stavanger kommune. Kan brukes fritt av pressen).