3. 32 kulturaktører fikk stipend

32 kulturaktører fikk stipend

Aldri før har så mange kulturaktører fått drahjelp av kommunen. Sjekk hvem som fikk stipend.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Silje Salomonsen fikk arbeidsstipend fra Stavanger kommune. Foto: Chezville/Lasse Norlemann Mathiesen

Stavanger kommune deler årlig ut kulturstipender til profesjonelle kunstnere og kulturarbeidere som ønsker å perfeksjonere eller videreutvikle seg. Stipendene skal være til inspirasjon og glede for kunstnere og kulturarbeidere, og en berikelse for byens kulturliv. Totalt ble det delt ut 1 850 000 kroner.

Arbeidsstipendet skal gå til kunstnere og kulturarbeidere som kan vise til særlig høye faglige og kunstneriske kvalifikasjoner. Det kom inn 89 søkere, og søkerne var jevnt over høyt kvalifiserte.

Arbeidsstipendene er fordelt på ulike forskjellige kunst- og kulturområder, for å understreke kvalitet og bredde i kulturfeltet.

– Vi vet at kulturlivet har hatt store utfordringer gjennom pandemien, og ser i likhet med alle andre fram til mer normale tider. Den store søknadsmengden viser uansett at kulturlivet i byen er bredt og rikt. Takk til alle som søkte og gratulerer til alle stipendmottakere. Dere gjør kulturbyen Stavanger rikere, sier kultursjef Kristina Ehrenberg-Rasmussen.

Diversestipend skal være et bidrag til den kunstneriske virksomheten til den enkelte søkeren. Det kom inn 125 søkere på de 27 stipendene, hvert pålydende kr 50 000. Søkerne var høyt kvalifiserte.

Blant 89 søkere fikk følgende 5 arbeidsstipend på kr 100 000:

• Silje Salomonsen - film
  • Ingeborg Kvame - visuell kunst
  • Emilie Hetland - scenekunst
  • Sigmund Jensen - kunst- og kulturkritikk
  • Sturle Dagsland – musikk

Blant 125 søkere fikk følgende 27 diversestipend på kr 50 000:

• Arne Hovda - musikk
  • Marie Ronold Mathisen - scenekunst
  • Ingvild Maria Thingnes - scenekunst
  • Johan Egdetveit - musikk

Les alle beskrivelsene i den politiske saken som ble behandlet 8. september 2021