3. 35 000 hurtigtester til skoler og barnehager: Dette gjør du hvis du tester positivt

I romjulen ble det sendt ut 35 000 hurtigtester til skoler og barnehager i kommunen, slik at både ansatte og elever kan teste seg før de kommer tilbake etter juleferien.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

– Det er usikkert hvordan dette vil slå ut, men vi er forberedt på et høyt antall positive hurtigtester og har derfor økt kapasiteten på PCR-testing de neste dagene, sier direktør for helse og velferd, Eli Karin Fosse.

Sliter du med å forstå bruksanvisningen? Slik tar du hurtigtest.

Alle som tester positivt på hurtigtest skal:

1. Registrere positiv test på hjemmetest.remin.no/stavanger.
  2. Bestille tid til PCR-test på helsenorge.no

Her finner du mer informasjon om hvordan du skal forholde deg hvis du har testet positivt på hurtigtest.

Ikke alle blir oppringt ved positiv test

Alle som registrerer positiv hjemmetest på remin.no/stavanger vil få en sms med videre instrukser. Det er viktig at alle følger disse instruksene. Smittesporerne vil ikke ha kapasitet til å ringe alle som tester positivt. De prioriterer å ringe til utvalgte grupper.

Ny teststasjon på Åsen

En ny teststasjon åpner i Haugåsstubben 9 på Åsen (innkjøring ved Shell-stasjonen). Åsen teststasjon holder åpent onsdag 5. og torsdag 6. januar kl. 09.00 til 15.00. I tillegg vil teststasjon 1 i Gunnar Warebergs gate 13 og teststasjon 2 i Ishockeyveien i Stavanger Forum holde åpent som vanlig.

Foto. Teststasjonen på Åsen.

Time for testing bestilles på helsenorge.no/koronavirus/bestill-koronatest

Kontaktperson for media:

Direktør for helse og velferd, Eli Karin Fosse, mobil: 992 98 461