3. 5,7 millioner til prosjektstøtte fra Stavanger kommune

5,7 millioner til prosjektstøtte fra Stavanger kommune

Har du eller dere et prosjekt som kan bidra til fremtidig omstilling? Stavanger kommune satser stort på innovasjon, verdiskaping og arbeidsplasser, og lyser nå ut siste del av vekstfondet.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Stavanger kommunes vekstfond. Disse har fått midler

- Vi er veldig glade for å kunne lyse ut disse midlene, spesielt i lys av tiden vi er inne i, med høy arbeidsledighet og behov for aktivitet i næringslivet. Stavanger er gode på innovasjon, og jeg er sikker på at det er mange gode prosjekter som kan bidra til den omstillingen vi trenger, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

Vekstfondet ble etablert i 2015 av bystyret og de fire prioriterte innsatsområdene er digital infrastruktur, velferd og folkehelse, miljø og klima samt attraktivitet, der kultur og mat er inkludert.

- Vi vet at det finnes mange gode ideer og initiativer som kanskje trenger økonomisk støtte for å få kraft i framdriften, så hvis ditt prosjekt tilfredsstiller kriteriene for tildeling, grip sjansen og søk, sier Nessa Nordtun.

Åpen for søknader fra alle aktørgrupper

Midlene kan søkes av aktører i alle sektorer: næringsliv, akademia, sivilt samfunn og offentlig sektor. Prosjekter der aktørgrupper samarbeider prioriteres, og også større satsinger framfor mindre prosjekter.

- Samhandling er viktig for å løse de store samfunnsutfordringene vi står foran. Vi ser at samarbeid mellom sektorer er viktig for å lykkes, sier Anne Woie, næringssjef i Stavanger kommune.

Tidligere utdelinger av fondets midler har allerede bidratt til mange vellykkede prosjekter og nye typer av samarbeid.

- Løfter vi blikket ser vi at utfordringene er de samme både lokalt og globalt: digitalisering, klima og helse. Utfordringene kan løses i fellesskap. Med tanke på verdiskaping er her også store muligheter for næringslivet, sier Woie.

Søknaden sendes inn digitalt. Fristen er 18.mai 2020 og formannskapet behandler søknadene i august. I utlysningen kan du lese mer om kriteriene for prioriteringer av prosjekter. Der finnes også veiledningen og retningslinjene, samt lenker til tidligere utlysninger.