3. Beintøffe skolebarn i Stavanger

Beintøffe skolebarn i Stavanger

Skolebarna i Stavanger har gått mest til skolen i hele Norge.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Sjetteklassinger fra Gausel skole.

Konkurransen Beintøft arrangeres av Miljøagentene hvert år. Konkurransen arrangeres i september, og målet er å inspirere elever til å å gå, sykle eller ta kollektivt til skolen. Over 53 000 skoleelever har deltatt i årets konkurranse og til sammen har de tilbakelagt over 1 millioner bilfrie kilometer i løpet av fire kampanjeuker. Blant dem var 3823 elever på 16 barneskoler i Stavanger.

I tillegg til å oppfordre barna til å finne mer bærekraftige måter å komme seg til skolen, skal konkurransen øke bevisstheten rundt klima og miljø, så barna har i tillegg fått ukesoppdrag med ulike temaer som for eksempel trafikk og forurensing, friluft, regnskogen, plast og resirkulering. Den endelige poengsummen er satt sammen av antall kilometer barna går, For å få høyere poengsum er det viktig å engasjere seg i ukesoppdrag.

6B på Hafrsfjord skole

Stavanger er best!

Nok en gang har skolebarna i Stavanger lagt ned en kjempeinnsats. Skolene i Stavanger kommune havner på første plass nasjonalt med antall km gått og CO2 spart. Prisen for beste 6. klasse i hele Norge går til 6B klassen fra Hafrsfjord skole, som også vant prisen i fjor for 5. trinn.

6B på Hundvåg skole har blitt kåret til beste klasse i 6. trinn i Rogaland. Gausel, Kampen og Hundvåg skole havner på henholdsvis første, andre og fjerde plass over de mest beintøffe skolene i hele Norge!

Klasse 6B på Hundvåg skole

I tillegg til Beintøft sine priser skal Stavanger kommune dele ut egne premier.

10 000 kroner fra den kommunale potten går til Gausel skole som den mest beintøffe skolen i kommunen. Følgende skoler får 1000 kroner hver:

• 1C           Våland skole
  • 2A          Buøy skole
  • 3B           Hundvåg skole
  • 4C           Gausel skole
  • 5A          Tasta skole
  • 6D          Våland skole
  • 7B           Kampen skole

Gode mobilitetsvaner

Imme Dirks Eskeland, som er rådgiver i klima- og miljøavdelingen, håper at konkurransen får flere barn til å velge mer miljøvennlig måter å komme seg på skolen.

- Vi håper at elevene fortsetter å gå til skolen i stedet for å bli kjørt av foreldrene. Det er bedre for både klima og det lokale miljøet, for trafikksikkerheten rundt skolene og ikke minst for elevene våre som sitter mye stille i løpet av en dag.

Eskeland understreker rollen av barnas mobilitetsvaner:

- Gir vi ungene våre gode mobilitetsvaner fra tidlig alder av, vil de helt sikkert fortsette med dette også i voksen alder, sier hun.