PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Digital dugnad i koronakrisen

Digital dugnad i koronakrisen

Denne helgen har 1000 mennesker jobbet med nye løsninger som kan redde liv, redde bedrifter og redde lokalmiljøet i koronakrisen. Hack the crisis er en global konkurranse som ble arrangert i Norge denne helgen. I juryen satt to kunnskapsrike ansatte fra Stavanger kommune.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Skjermbilde fra direktesendingen på Facebook.

Foto: Skjermbilde Facebook livestream

I juryen som skulle kåre de beste ideene i kategorien redde lokalsamfunn satt blant andre Gunnar Crawford og Aina Løhre fra Stavanger kommune. De representerte henholdsvis nettverket Smartbyene og NITO IKT.

Løhre, som til vanlig jobber i kommunens innovasjon og digitaliseringsavdeling roser initiativet.

- Her var det mange gode forslag! Hackathons er en fantastisk fin måte å jobbe med innovasjon på.

Hun får støtte fra smartbysjef Crawford som legger til at det har vært inspirerende å se dugnadsånden blant norske gründere og skapere.

Disse gikk til topps

Det ble valgt ut ti lag fra hver kategori som gikk videre til finalen. Juryen bedømte ideene basert på originalitet, gjennomføringsevne og påvirkningskraft. 1. plassen ble premiert med 100 000 kroner, og andreplassen med 50 000 kroner. Det er Oslo kommune som har bidratt med premiepotten på 450 000 kroner. Midlene skal brukes til å videreutvikle ideene.

Redde liv:

1. 3D-printing av ansiktsvisir til helsearbeidere.
  2. Co-supply – En portal som gir oss alle, både helsevesenet og samfunnet for øvrig, tilgang til en oversikt over utfordringer og de ressurser det er behov for til enhver tid.

Redde bedrifter:

1. Project Wham – gjør det mulig å kjøpe gavekort på virtuelle gaver som kan brukes når koronakrisen er over. Eks. en kopp kaffe.
  2. Cabbie – kobler taxier og butikker sammen for å kunne levere vare hjem til folk.

Redde lokalsamfunn

1. Omkrets – en app som lar deg booke tid for å handle på nærbutikken så det ikke blir for tett med folk.
  2. Viral – Corona Does Tres. Et sosialt spill der du får poeng for å gjøre en innsats for å bekjempe viruset.

Digital dugnad

Hackathonet ble gjennomført digitalt med lag fra hele landet. I løpet av helgen ble det jobbet fram hele 219 løsningsforslag. Finalen ble livestreamet på Facebook søndag kveld der vinnerne ble kåret. Finalen ble sett fra sofaer i Estland, Tyskland, England og over hele landet.

- Vi som satt i juryen gjorde hele jobben digitalt. Dette var en ny erfaring for oss, men nå har de aller fleste fått god trening i å bruke samhandlingsverktøy, sier Løhre.

Lagene hadde forberedt hver sin videopresentasjon som ble lastet opp på YouTube som juryen så igjennom før de tok avgjørelsen.

- Omfanget og kvaliteten gjorde juryarbeidet krevende på en positiv måte. Det er imponerende å se hvilken innovasjonsmuskel landets startups besitter og hva de greier å levere i løpet av 48 timer. La oss utnytte den enda bedre i tiden som kommer, sier Crawford.

Vi ønsker vinnerne lykke til med arbeidet videre!