3. Fra Domkirkens til Lervig sykehjem

Fra Domkirkens til Lervig sykehjem

30. september flytter beboere og ansatte ved Domkirkens sykehjem inn i 6. etasje på Lervig sykehjem. Nylig besøkte de Lervig.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Roald Topdahl, Marit Voll, Klara Marie Topdahl, Bjørg Tysdal Moe ser på Roalds nye rom på Lervig sykehjem

Roald Topdahl. Marit Voll, Klara Marie Topdahl, Bjørg Tysdal Moe

En avtale om virksomhetsoverdragelse på plass og de 26 langtidsplassene i 6. etasje på Lervig blir 30. september fylt opp av beboere fra Domkirkens sykehjem. Fredag 6. september besøkte beboere og pårørende fra Dom Lervig for å se rommene sine.

Fra gammelt til nytt

En av dem er 97 år gamle Roald Topdahl. Fra et lite og 109 år gammelt sykehjem flytter han i slutten av måneden til et nytt, stort og topp moderne sykehjem.
- Her er det så flott som det kan få blitt. Det var godt på Dom, men det er kjekt å flytte. Her er det nyere og lysere, sier Roald som er oppvokst på Storhaug.
- Du er kommet hjem, du, sa varaordfører Bjørg Tysdal Moe.

Nytt og fremtidsrettet

Tysdal Moe ønsket beboere og pårørende velkommen til samlingen på Lervig.
- Domkirkens sykehjem legges ned og oppstår som nytt og fremtidsrettet her på Lervig. Og det viktigste, personalet, følger med. Stavanger kommune er velsignet med et fantastisk personale, sa Tysdal Moe.

Beboere og ansatte flytter

Domkirkens sykehjem ble opprettet som Domkirkens gamlehjem i 1909, og har de siste årene hatt driftsavtale med kommunen. Nå er virksomheten overdratt til Stavanger kommune. Både beboere og personal flytter inn i 6. etasje på Lervig sykehjem. Etasjen har 26 langtidsplasser og har stått tom siden åpningen i 2017. Dagsenteret på Dom skal også flytte til Lervig. Det skjer 23. september.