3. Julestemning uten julemarked

Julestemning uten julemarked

Mye blir annerledes med årets julefeiring. Av smittevernhensyn blir årets julemarked i Stavanger sentrum avlyst, men julepyntede sentrumsgater står klare til å ta imot alle som vil komme tidlig i gang med julehandelen. Nytt i år en julepyntet bypaviljong.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Grunnen til avlysningen er at det ikke er mulig å gjennomføre julemarkedet og samtidig følge anbefalingene i smittevernforskriften. Også i flere andre norske byer, som Bergen og Egersund, utgår tradisjonsrike julemarkeder av samme årsak.

– Reglene sier at det maksimalt kan være 200 personer et arrangement. Ikke 200 til enhver tid, men for hele arrangementet totalt. I tillegg må alle besøkende registrere seg, sier direktør bymiljø og utbygging i Stavanger kommune, Leidulf Skjørestad. Han forklarer at reglene er laget så strenge for at det skal være mulig å gjennomføre smittesporing ved et eventuelt utbrudd.

– Kom tidlig i gang med julehandelen
Stavanger sentrum AS (STAS) har likevel lagt til rette for god julestemning i sentrumsgatene, med lys og juletrær i gatene og julepyntede butikkvinduer. Nytt i år blir også en julepyntet bypaviljong. Sammen med butikkenes smittteverntiltak, legger det til rette for at alle kan følge ordførerens oppfordring om å bruke sentrum til julehandelen.