3. Kulturskoleplan på høring

Kulturskoleplan på høring

Temaplan for Stavanger kulturskole 2023-2027 er nå ute på høring med frist 12. februar.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Alle innbyggere inviteres til å gi innspill til planen. Planutkastet er utarbeidet gjennom en bred involveringsprosess blant ansatte og brukere i Stavanger kulturskole. Følgende satsinger og fokusområder er forslått i kommende periode:

1. Nærvær og synlighet.
2. Fordypningsprogram i alle fag.
3. Utvikling av kjernefagene og nye undervisningsformer.
4. Inkludering, mangfold og ungdomskultur.
5. Kulturskolen som attraktiv arbeidsplass.
6. Fremtidens kulturskole som aktør i samskapingskommunen.

Nasjonale og lokale strategier og rapporter gir føringer for satsingsområdene, deriblant nasjonal rammeplan for kulturskolen.

Kulturskoleplanen skal til politisk behandling i kommunestyret våren 2023, og ble vedtatt sendt på høring av Utvalg for kultur og idrett 30. november 2022.

Stavanger kulturskole hadde en beskjeden oppstart i 1961 med én lærer og 15 strykeelever. Idag er kulturskolen en av de største i landet med 3835 elevplasser fordelt på 131 lærere og 85 undervisningstilbud.

Du finner planen på Stavanger kulturskoles nettside.