3. Leken bikube på Valberget

Leken bikube på Valberget

I høst kommer det en splitter ny lekeplass i sentrum. Små og store kan snart boltre seg i et honningeventyr.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Lurer du på hva som skjer nedenfor Valbergtårnet? I dag rullet det inn lastebiler med deler av en splitter ny kreativ lekeplass i sentrum. I de historiske omgivelsene på Valberget har politikerne vedtatt at det skal komme en kreativ lekeplass.

Deler av bikuben ble fraktet opp til Valberget tirsdag 9. august.

Det danske selskapet Monstrum AS vant designkonkurransen med forslaget «Honningeventyret», og monteringen har startet. Selve lekeplassutsyret monteres denne uken og anleggsarbeidet med fallunderlag, steinsetting og anlegging av staudebed skjer etterpå. Målet er å være ferdig i løpet av september.

– Folk må være litt tålmodige nå i starten, men vi lover at resultatet blir veldig spennende, sier landskapsarkitekt Kine Marie Krogh Ottesen i kommunen.

Som navnet på prosjektet tilsier er en stor bikube en sentral del av lekeplassen. Lekeutstyrets utforming er inspirert av insekter og dyr som finnes i hager som bier, fugler, pinnsvin og gli naturlig inn i parken og fremme kunnskap om byøkologi.

– I forprosjektet ble konseptet "Folkehagen" valgt for lekeplassen. Dette var fordi Valbergparken en gang var et hageareal som ble gitt i gave til byen, forteller Ottesen.

Aktivitetsområdet skal passe for barn mellom 4 og 10 år og blir en attraksjon for barnefamilier og besøkende i parken.

Så fint det blir!

Daniela Apolinario

Arkitekt i idrett og utemiljø

Mobil:
Telefon: