3. Møtte verdens olje- og energibransje i Houston

Møtte verdens olje- og energibransje i Houston

221 nordmenn reiste i år sammen til en av verdens største oljemesser, Offshore Technology Conference (OTC) i Houston (OTC). Det gir muligheter for næringsutvikling og nettverksbygging på tvers. Ordfører Christine Sagen Helgø ledet delegasjonen, og sier det har vært større interesse i år enn i fjor.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Ordfører Christine Sagen Helgø prøveren simulator

Ordfører Christine Sagen Helgø prøvde simulatorteknologi hos boreselskapet Nabors Industries.

- Antall deltakere har økt med 19%. Optimismen i olje- og energinæringen er nok noe av årsaken til det. Fjorårets evaluering viste at 57% mente reisen førte til kontrakter eller konkrete avtaler. Mange av de spurte mente også at reisen førte til verdifulle kontakter. Energiindustrien kommer til å være viktig for vår region i lang tid fremover, og det er derfor viktig å legge til rette for næringsutvikling innen denne bransjen slik Norway2OTC gjør, sier ordføreren.

Gjennomsnittlig fikk hver delegat ni norske og fem internasjonale kontakter, og 96% mente at målsetningen for turen ble oppfylt i stor grad. 75% av årets deltakere kom fra privat næringsliv. Det er en økning fra i fjor.

Norsk teknologi til USA

Greater Stavanger er prosjektleder for Norway2OTC og har lagt til rette for et innholdsrikt program som har bestått av omvisning på oljemessen med besøk hos bedrifter med tilknytning til regionen, ulike seminarer, møter med strategisk viktige kontakter for regionen, nettverksarrangementer og bedriftsbesøk.

Fra Stavanger kommune deltok også Dag Mossige (AP), Eirik Faret Sakariassen (SV), næringssjef Tone Grindland og direktør for innbygger- og samfunnskontakt Trude Marit Risnes i delegasjonen.

Ordføreren og næringssjefen besøkte bedrifter som Oceaneering, inkubatoren Station Houston og drillingsselskapet Nabors. Her kom det blant annet frem at Stavanger og Norge ligger langt fremme i verdenssammenheng når det gjelder teknologi. Vi utvikler teknologien som amerikanske selskaper bruker. Nabors er ett eksempel på det hvor de har kjøpt opp Stavangerselskapet Robotic Drilling Services og selskapet 2TD fra Ålgård.

Under et av frokostseminarene fortalte Brett Perlman, CEO for Center og Houston's Future at det er stor forskjell på amerikanske og europeiske selskaper når det gjelder synet på fornybar energi. I Europa vil man være med på å jobbe frem fornybar energi, mens i USA ser man på fornybar som trussel.

«Texas Day»

Sammen med ordføreren i Sola, deltok ordføreren på «Texas Day» hos Sjømannskirken i Houston som feiret 50 år. Her overrakk ordførerne en gave på 5000 kr fra hver kommune som takk for arbeidet de gjør for de mange tusen nordmennene som bor og jobber i Houston.

Guttekoret «Houston Boy Choir», som kommer til Stavanger på utveksling i juni, underholdt de fremmøtte med et par sanger.

Stavanger er vennskapsby med Houston og Galveston, og har siden 1982 hatt et utvekslingsprogram for ungdommer. Over 3000 ungdommer har deltatt til nå.

Godt samarbeid mellom energibyene

Ordføreren fastslår at samarbeidet mellom energibyene er veldig viktig. Regionen har fått mange nye kontakter og avtaler som følge av dette. Hun trekker frem Norway Pumps & Pipes som et eksempel. Stavanger deltar også i nettverket verdens energibyer (WECP).

– Det er nyttig og inspirerende å utveksle erfaringer med de andre medlemsbyene i WECP. Til felles ønsker alle å etablere en bredere basis for verdiskaping og arbeidsplasser, samtidig som vi aktivt vil bygge videre på olje- og gassektoren, sier ordføreren. Hun var president for WECP i 2013 til 2014 før ordføreren i Halifax Mike Savage tok over presidentrollen.