PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Nina Horpestad ny legevaktsjef i Stavanger

Nina Horpestad ny legevaktsjef i Stavanger

Etter 13 år som fylkesleder i Norsk Sykepleierforbund (NSF) tiltrer Nina Horpestad som ny sjef for Stavanger legevakt 18. januar.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Portrettbilde av Nina Horpestad

Nina Horpestad ville slippe andre til og valgte å ikke stille til gjenvalg som fylkesleder i NSF. Tilfeldigvis var stillingen som legevaktsjef i Stavanger fortsatt ubesatt da Nina skulle ut og finne seg ny jobb. For å utfordre seg selv søkte hun, og fikk den.

Opptatt av ledelse

-Det var heldig for meg at stillingen ikke var besatt da jeg avrundet vervet mitt i NSF. Ett av de viktigste momentene for å søke denne jobben er at ledelse står hjertet mitt nær. Jeg har også erfaring fra kommunehelsetjenesten fra tidligere, blant annet fra Stavanger kommune, forteller hun.

Utdannet innen helseledelse

Den nye legevaktsjefen er utdannet sykepleier og har i tillegg etterutdanning i helseledelse. Hun har jobbet som sykepleier, avdelingssykepleier og virksomhetsleder i kommunal sektor. Som tidligere ansatt i Stavanger kommune var også også med på å implementere fagstige for sykepleiere. Hun ser på sin mangeårige erfaring fra NSF som en fordel når hun nå skal lede blant annet andre sykepleiere, leger og andre.

Lagbygging

-Det viktigste jeg tar med meg fra vervet som fylkesleder er dette med lagbygging. En leder kan ikke få til utvikling uten å ha med seg tillitsvalgte, verneombud og medarbeiderne på laget. I tillegg kjenner jeg lover og avtaleverk godt. Det er et godt fundament for å sikre gode prosesser.

-Hva gleder du deg mest til å ta fatt på?

-Jeg gleder meg til å bli kjent med medarbeiderne mine. De er fundamentet for en god tjeneste. Jeg skal legge til rette så de som jobber ved legevakten får rom til å utøve tjenester til de som til enhver tid har behov for helsehjelp, sier Nina Horpestad.​​​​​​​