3. Nytt samarbeid for godt alkovett

Nytt samarbeid for godt alkovett

Stavanger kommune har inngått samarbeid med organisasjonen Av-og-til.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Avtalen som beskriver samarbeidet ble underskrevet av ordfører Kari Nessa Nordtun (t.v.) og generalsekretær Randi Hagen Eriksrud  (t.h.) i organisasjonen Av-og-til på rådhuset, mandag 27. januar.

Avtalen som beskriver samarbeidet ble underskrevet av ordfører Kari Nessa Nordtun og generalsekretær Randi Hagen Eriksrud i organisasjonen Av-og-til på rådhuset mandag 27. januar.

- Det er viktig at kommunen slutter opp om arbeidet med å redusere alkoholskader. Gjennom samarbeidet med Av-og-til får vi tilgang til viktige verktøy og kunnskap som kan fremme godt alkovett. Det handler om å skape bevissthet rundt hva som bør være alkoholfrie soner, sier ordfører Kari Nessa Nordtun.

Opplæring og nettverk

Daværende Stavanger bystyre vedtok samarbeidet 17. juni 2019 i forbindelse med behandlingen av ruspolitisk handlingsplan.

Ved å være en Av-og-til-kommune får kommunen blant annet tilgang til kampanjeressurser, kunnskap om rusfaglige forhold, verktøykasse og opplæring og et nettverk mellom offentlig, frivillig og privat sektor.

Kommunen forplikter seg gjennom avtalen til å være Av-og-til kommune i fire år, det første året som prøveperiode. Kommunen skal stille med en kommunal Av-og-til-koordinator som er strategisk plassert i forhold til kommuneledelsen og i forhold til ruspolitikk og forebygging. Koordinatoren skal ha uttalerett i behandling av skjenkesøknader. Den lokale koordinatoren har en samkjørende og utadvendt funksjon, vedkommende skal rekruttere soneledere og arbeidsgrupper for valgte alkoholfrie soner. Koordinatoren har ansvar for å utarbeide og gjennomføre lokale planer og jobbe etter nedfelte retningslinjer.  Stavanger kommunes arbeid vil ledes av helsehuset Stavanger, som allerede tilbyr en rekke lavterskeltilbud på dette området.

Om Av-og-til

Av-og-til er en ideell organisasjon som har som formål å jobbe for bedre alkovett. Målsetningen til organisasjonen er ikke at folk skal slutte å drikke alkohol, men å vise godt alkovett. Organisasjonen arbeider for å skape en allmenn aksept for at en del livssituasjoner skal og bør være alkoholfrie. Organisasjonen jobber særlig opp mot situasjoner der alkohol kan gjøre skade eller være til ulempe for andre.