3. Brunt vann i kranen betyr at vannet er i ferd med å fryse

Brunt vann i kranen betyr at vannet er i ferd med å fryse

Mange husstander har opplevd å miste vannet i helgen, fordi utekraner og vannledninger som ligger grunt i bakken har frosset. Følg med på vannet, og ta forholdsregler, så slipper du å bli den neste.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Vann- og avløpsavdelingen i Stavanger kommune sier at et tydelig tegn på at vannet er i ferd med å fryse er at vannet blir brunt og trykket lavere. Da må man la vannet renne konstant, for å hindre at det fryser. La vannet renne fra den kranen som er plassert på det laveste punktet i huset.

Telen kan ligge lenge selv om det blir mildere

Utekraner og rør fra kjøkken og bad som går gjennom kalde kjellere og ned i bakken er svært utsatt i kaldt vær. Vann- og avløpsavdelingen målte hele 80 centimeter tele i bakken søndag. Det betyr at telen vil ligge lenge selv om været nå blir mildere.

Andre tiltak for å unngå frosne vannrør

• Koble fra hageslangen og tapp ut vannet i ledninger som kan fryse. Steng eventuelle utendørskraner.
  • Skru opp temperaturen i kjelleren, hindre kald trekk.
  • Hvis huset står tomt, også bare for en helg, ikke la temperaturen bli lavere enn 10 °C, og helst høyere.
  • Tapp vann fra kranene i huset jevnlig. Da kan en unngå at vannet blir liggende i rørene og at disse fryser.

Hva gjør du hvis vannet forsvinner?

Sjekk om naboen også har problemer med sin vanntilførsel. Hvis vannet er borte i flere hus kan det være vannavstenging eller vannledningsbrudd på kommunal vannledning som er årsaken. Ta da kontakt med vann og avløpsavdelingens vaktsentral på 51 50 71 86. Du kan også melde fra i VOF.

Hvis naboen har vann, er det sannsynlig at det er dine egne vannrør som kan ha frosset. Da bør du ta kontakt med rørlegger for hjelp til opptining.