PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Rekordmange barn på Fiks Ferigge Ferie

Rekordmange barn på Fiks Ferigge Ferie

Kommunen har fordelt hele 1315 plasser på det årlige sommerferietilbudet Fiks Ferigge Ferie. Av disse har rundt 300 barn fått tilbud om friplass.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Fiks Ferigge Ferie har lange tradisjoner. Gjennom flere tiår har tusenvis av barn fått gode sommerminner og nye venner gjennom kjekke og varierte aktiviteter. Nytt i år er et tettere samarbeid med frivillige lag, organisasjoner og andre aktører. Det har blant annet resultert i friluftsskole i samarbeid med Stavanger Turistforening, og kunstcamp med i teater, tegning og dans på kulturskolen.

- God respons

Virksomhetsleder Tonje Hoff i ungdom og fritid er fornøyd med at både de godt utprøvde- og de nye aktivitetene har slått an.

-  Plassene på ferieklubben og de andre tilbudene ble revet bort. Det eneste vi har igjen per i dag er noen ledige plasser for ungdom på Sommerbonanza, opplyser hun.

Det er et mål at flest mulig skal få delta på Fiks Ferigge Ferie. Familier med lav betalingsevne kan derfor be om friplass. I år har rundt 300 barn fått friplass.

- Grundige rutiner for smittevern

Gjennomføringen av årets tilbud er nøye tilpasset koronasituasjonen. Ungdom og fritid har laget grundige rutiner for smittevern i samarbeid med smittevernoverlegen i Stavanger kommune.

- På ferieklubben vil for eksempel ha flere ansatte og flere busser enn tidligere år. Med smitteverntiltakene sikrer vi en trygg og god gjennomføring, både med dagens lave smittetall og ved en oppblomstring, sier Hoff.

Trond Ivan Nilsen, ungdom og fritid, mob. 91692395