3. Siste høring av sentrumsplanen i gang

Siste høring av sentrumsplanen i gang

Tredje og siste høring av sentrumsplanen starter 2. februar. Nå har du mulighet til å si din mening om flere utvalgte temaer i planen fram til 18. mars.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Illustrasjon over havnefronten slik et av forslagene viser.
Se flere forslag i Cityplanner.

Illustrasjon over havnefronten slik et av forslagene viser. Se flere forslag i Cityplanner.
Illustrasjon: Marthe Schjelderup, Stavanger kommune.

- Vi prøver hele tiden å gjøre det enkelt for alle som vil si sin mening til planene som legges for Stavanger. Denne gangen kan du sende oss innspill via vårt svarskjema på nettsidene våre, delta i diskusjonen på facebook, følge prosessen via kommunens instagramkonto eller du kan komme og snakke med oss på vårt åpne høringskontor i Søregata 30 i byen, sier prosjektleder Tor Brynjar Welander.

Du trenger ikke å gi beskjed på forhånd om du kommer. Høringskontoret er åpent på hverdager mellom kl. 10.00 og 16.00 i perioden 5. – 16. februar.

Hva er det du kan gi innspill på?

Det er kun utvalgte deler av planen som er på høring. Kort fortalt gjelder dette:

• Stavanger stasjon og Holmen. Det er tatt mer hensyn til byen slik den er i dag i byutviklingsområdene tettest på middelaldersentrum
  • Mulighetene for nye høyhus reduseres og samles til områder med høy kollektivdekning og eksisterende høye bygg.
  • Store cruiseskip trekkes lenger ut for å ta mer hensyn til byen. Løsningene i havnen er tilpasset for å ivareta transport på sjø og besøk til byen for småbåter.

Det er også flere temaer du kan gi innspill på. På nettsidene våre kan du lese om alle disse.

Hvorfor har vi laget en sentrumsplan?

Sentrumsplanen for Stavanger skal peke ut hvordan Stavanger sentrum skal bli i framtiden. Kommunen lager ny sentrumsplan for å styrke bysentrumet i tråd målene vi og andre har for byen. Planen har mange forslag for å få flere som bor, arbeider og oppholder seg i sentrum. For å få til dette foreslår kommunen at det skal kunne bygges ut mer i bykjernen.