3. Skatteinngang for Stavanger etter september

Skatteinngang for Stavanger etter september

Det var forventet et sterkt fall i skatteinngangen i år med bakgrunn i endringene i arbeidsmarkedet i vår pga. koronapandemien.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Det kan se ut til at skattegrunnlaget hittil i større grad har vært trygget gjennom statlige trygdeordninger og koronatiltak overfor næringslivet. I tillegg har smittespredningen av koronaviruset fram til august vært sterkt redusert og lav i vår region.

Samlet skatteinngang for perioden januar til september for Stavanger utgjør kr 4380 mill. Inngangen er nesten på samme nivå som i fjor. Samlet vekst utgjør 0,1 %.

Skatteinngang for september måned utgjør kr 943 mill. og er kr 26 mill. lavere enn fjorårets september.

Gjeldende budsjettprognose 2020 for Stavanger er en reduksjon på 3,8 % fra regnskap 2019, men dette har kommunedirektøren foreslått å justere til en reduksjon på 2,5 % nå i sak om Tertialrapport per 31.08.2020 som behandles i kommunestyret den 19. oktober.

Graf skatteinngang september