3. Skatteinngang i mars

Skatteinngang i mars

Mars er en stor skattemåned med flere terminforfall på skattekrav og nye føringer for hvordan skatteinnbetalingene skal fordeles mellom staten, fylkeskommunene og kommunene.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Skatteinngangen i Stavanger kommune ble høyere i mars i år enn i samme måned i fjor. Noe skyldes at det i fjor vinter var lavere aktivitet i enkelte næringer, på grunn av koronarestriksjoner. I tillegg har det vært ekstra høy aktivitet i starten av 2022.

I 2022 vil kommunen få beholde litt mindre av de skattepengene som kommer inn hver måned.

I mars i år fikk Stavanger kommune en skatteinngang på 1,1 milliarder kroner. Samlet for første kvartal i år utgjør skatteinngangen 1,9 milliarder kroner i Stavanger. Dette er om lag 164 millioner kroner (9,3 %) mer enn for første kvartal i fjor. Budsjettert årsvekst for 2022 er en nedgang på 1,6 % sammenlignet med 2021. Dette betyr at vekstkurven vil være markant fallende utover året.

Landstall for mars foreligger ikke offentlig ennå. Etter februar var landsveksten på 18,7 %. Budsjettert vekst for kommunene i 2022 er en nedgang på 2,1 % sammenlignet med 2021. Det er dermed ventet at veksten i første kvartal blir omtrent halvert sammenlignet med veksten etter februar.

Graf som viser skattevekst i Stavanger etter mars 2022 sammenlignet med hele 2021

Arbeidsledigheten er fallende
Arbeidsledigheten i Stavanger viser 2,2 % ved utgangen av mars. Nivået har falt jevnt utover 2022 på lik linje med de fleste andre kommuner. Landsgjennomsnittet ligger nå på 2,0 %, like over Rogaland på 1,9 %. I Rogaland har Sandnes høyest arbeidsledighet på 2,3 %, etterfulgt av Stavanger. Sola har en arbeidsledighet på 1,8 %. Til sammenligning har Oslo kommune 2,5 % arbeidsledighet ved utgangen av mars.

Graf som viser arbeidsledighet i Stavanger etter mars 2022 sammenlignet med 2021

Kjartan Møller

direktør for økonomi og organisasjon

Mobil:
E-post: