PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Smitte i Sandal barnehage

Smitte i Sandal barnehage

En ansatt i Sandal barnehage i Stavanger har fått påvist covid-19. 13 barn og tre voksne er satt i karantene.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Virksomhetsleder Tron Kjetel Kjørmo i Madlabarnehagene ble varslet av smittevernkontoret fredag ettermiddag.

- En ansatt i Sandal barnehage har fått påvist covid-19. Alle berørte foreldre og ansatte er varslet. 13 barn er satt i karantene som en følge av smitten. Tre ansatte er også satt i karantene, og karantenen vil vare til og med 20. desember, forteller han.

Sandal barnehage ligger i Madla kommunedel og har 65 barn fordelt på fem avdelinger.

Smitteveien er kjent, og smittevernkontoret er så langt ikke bekymret for ytterligere spredning.

- Vi følger de vanlige anbefalingene, vurderer ytterligere tiltak fortløpende, og har tett dialog med både ansatte, foreldre, smittevernoverlege og barnehagesjefen i kommunen, opplyser Kjørmo.

Barnehagesjef Monica Buvig Stenseth er svært fornøyd med måten stavangerbarnehagene har håndtert smittesituasjoner som har oppstått.

- Det at nærkontakter begrenser deg til samme avdeling som her i Sandal viser at rutinene fungerer godt. Jeg er imponert over hvordan de ansatte har manøvrert seg igjennom et krevende år. Vi har hatt forholdsvis lite smitte i barnehagesektoren, og de tilfellene som har dukket opp har blitt håndtert på en solid måte, sier barnehagesjefen.

Kontakt:

Virksomhetsleder for Madlabarnehagene:
Tron Kjetel Kjørmo, 472 63 288

Barnehagesjef i Stavanger kommune:
Monica Buvig Stenseth: 4745 5360