3. Smitte ved Ramsvigtunet sykehjem og bofellesskap

Smitte ved Ramsvigtunet sykehjem og bofellesskap

Per fredag 12. november har 17 beboere ved Ramsvigtunet sykehjem og bofellesskap testet positivt med PCR-test. Rutinemessig testing av ansatte og beboere fortsetter.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Dagsenteret holdes stengt fram til 22. november.

Det var fredag 5. november det først ble påvist smitte hos 10 beboere og to ansatte ved Ramsvigtunet sykehjem, ved bruk av hurtigtest. Dette har blitt fulgt opp med PCR-tester, og sykehjemmet er stengt for besøk inntil videre.

– De fleste smittede har milde symptomer, mens noen får medisinsk oppfølging, på grunn av redusert almenntilstand. Samtlige ansatte og beboere testes nå rutinemessig, og det er innført forsterkede smitteverntiltak, sier kommunalsjef for helse og omsorg, Helge Dragsund.

Generelle smitteverntiltak ved alders- og sykehjem

Det er allerede innført smitteverntiltak ved alders- og sykehjemmene i Stavanger, på bakgrunn av den økte smitten:

• Bruk av munnbind for alle ansatte
  • Ansatte skal så langt det er mulig holde én meters avstand til hverandre under møter, rapporter og pauser.

Beboere i sykehjem får tredje dose

Stavanger kommune er nå i gang med å vaksinere beboere ved alders- og sykehjem, og i bofellesskap for eldre, med en tredje dose med koronavaksine, også kalt boosterdose eller oppfriskningsdose.

Pressekontakt:

Eli Karin Fosse, direktør for helse og velferd i Stavanger kommune, tlf. 99 29 84 61

Les også:
Smitteøkning: Tre råd fra smittevernoverlegen