3. Smitteutbrudd hos russ

Smitteutbrudd hos russ

Alle som har deltatt i russefeiring må teste seg

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Det ble mandag kveld registrert seks smittetilfeller hos russ på Nord-Jæren. Det er usikkert hvor mange av russekullet på 2500 ungdommer som har deltatt i feiringen den siste tiden, men smittevernoverlegene på Nord-Jæren beskriver situasjonen som uoversiktelig.

-Vi oppfordrer sterkt til at russen innstiller treff og "rulling" som innebærer samling i buss og liknende, frem til situasjon er avklart, sier kommuneoverlege i Sandnes, Hans Petter Torvik.

Alle som har deltatt i russefeiring må ta test to ganger, med fem dagers mellomrom, og holde seg i hjemmekarantene til det foreligger negativt svar på første test.

Blir man regnet som nærkontakt til en som er smittet, må man være i karantene i 10 dager uavhengig av om første test er negativ.

Husstandsmedlemmer uten symptomer trenger ikke teste seg. Det er viktig at alle som får symptomer, tester seg.

Pressekontakter:

Hans Petter Torvik: 901 15 005