3. Stavanger-erklæringen

Stavanger-erklæringen: Nasjonalt FN-nettverk for bærekraft

På 24 timer under Nordic Edge konferansen ble Stavanger-erklæringen utformet. Det betyr at Stavanger er en av fem kommuner som går sammen i et nasjonalt samarbeid med FN-organisasjonen UNECE. Målet er å utvikle og etablere en systematisk standard for implementering av FNs bærekraftsmål.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Bærekraftsmålene gir en felles retning for samfunnsutviklingen for å oppnå sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft. Norge er et rikt land og har de beste forutsetningene for å bidra i en global dugnad. Å nå bærekraftsmålene krever felles innsats lokalt og globalt. Kommunene erkjenner at vi har en sentral rolle i å nå bærekraftsmålene - vi skal, vi kan og vi vil ta ansvar - nå.

Dette går samarbeidet ut på:

1. Gi alle kunnskap om status på bærekraftsmålene i sitt lokalsamfunn
  2. Utvikle planer for samfunnsutvikling som viser hvordan vi skal nå bærekraftsmålene
  3. Mobilisere og støtte innbyggere, næringsliv, organisasjoner og akademia som bidrar til bærekraftig utvikling
  4. Måle og evaluere effekten av innsatsen

Trondheim kommune leder an

Stavanger kommune deltar i nettverket sammen med Trondheim, Ålesund, Asker og Bærum kommune. I nettverket skal kommunene jobbe sammen for å systematisk informere, implementere og evaluere status i arbeidet for å nå bærekraftsmålene. Nettverket ledes av Trondheim kommune som er initiativtaker og Center of excellence i UNECE. Stavanger kommune deltar i det tilhørende Network of excellence.

Gruppebilde av deltakerne som var med på den 24-timers UN Smart sustainable development lab under Nordic Edge 2019. I front står initiativtaker Kristian Mjøen fra Trondheim kommune.
Foto: Ørjan Aarmo

Veien videre

For å følge opp erklæringen vil kommunene sikre forankring og fremdrift. Samarbeidet starter i november der kommunene skal lage en felles orientering til sine kommunestyrer. I samarbeidet ligger allerede et felles rammeverk, planer om felles standardsystemer for måling, evaluering og rapportering om implementering av bærekraftsmålene.

Kontaktperson:

Gunnar Crawford, smartbysjef