3. Stavanger kommune forlenger vaksineintervallet

Stavanger kommune forlenger vaksineintervallet

Stavanger kommune forlenger intervallene mellom dose 1 og dose 2 for Pfizer-vaksinen fra og med 18. mai.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Helse- og omsorgsdepartementet forlenget nylig intervallene for Pfizer-vaksinen, som Stavanger tilbyr, fra fra seks til 12 uker. Dette gjøres for å sikre at flere får koronavaksine så tidlig som mulig. Det vil bidra til å hindre alvorlig sykdom og død, og til å redusere smittenivået i samfunnet.

Gjelder den friske delen av befolkningen

Forlenget intervall vil gjelde for de som er i prioriteringsgruppe 8, 9 og de som er i aldersgruppen 18-44. Det vil si den friske delen av befolkningen under 65 år.

-I Stavanger beregner vi å komme til prioriteringsgruppe 8 rundt 18. mai. Derfor har vi besluttet at intervallet mellom de to dosene skal forlenges fra og med den datoen, sier smittevernoverlege Ruth Midtgarden.

Endringen har ikke tilbakevirkende kraft. Det betyr at de som vaksineres før 18. mai får dose 2 etter seks uker. At intervallet forlenges, har ingen betydning for effekten av vaksinen.

Vaksineres for fullt hele sommeren

FHI melder at vaksineleveransene til Norge fortsetter uavhengig av sommerferieavviklingen, og at det kan komme store mengder vaksine i juni og juli. Vaksinedosene vil bli sendt fortløpende ut til kommunene. Stavangers innbyggere må derfor være forberedt på å få tilbud om dose 1 eller bli kalt inn til dose 2 i sommerferien sin.

-Da er det viktig at en planlegger litt, fordi dose 2 skal settes i samme kommune som dose 1. Det er også viktig å huske på at det ikke er mulig å booke om timen for dose 2. Du kan booke tid dose 1 selv, men blir innkalt til dose 2 i henhold til intervallet mellom dosene, understreker Ruth Midtgarden.

2 doser gir fullgod beskyttelse

Time for dose 2 kan kun bestilles om ved akutt sykdom eller sykehusinnleggelse, ved karantene eller isolasjon eller for de som jobber offshore.

Selv om dose 1 gir god beskyttelse, oppnås full beskyttelse 1-2 uker etter siste dose. FHI advarer derfor mot å droppe dose 2.