PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Mange slipper nå PCR-test

Mange slipper nå PCR-test

Er du trippelvaksinert eller har 2 doser koronavaksine og har vært covid-syk i tillegg, trenger du ikke ta PCR-test ved positiv hurtigtest

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Det er fortsatt mange som tar PCR-test i Stavanger, langt flere enn det som er nødvendig. Disse trenger nå ikke å ta PCR-test hvis de har en positiv hurtigtest:

• De som har tatt tre doser koronavaksine
  • De som har tatt to doser koronavaksine og i tillegg har hatt covid-19 innen tre måneder etter siste dose.
  • I tillegg slipper de som reiser inn til landet å ta PCR-test nå.

Ta hurtigtest ved symptomer

-Ta en hurtigtest hvis du har symptomer, og registrer deg på kommunens nettsider hvis testen er positiv. Men PCR-test er nå forbeholdt de som ikke tilhører de ovennevnte gruppene, understreker smittevernoverlege Runar Johannessen.

Hvis altfor mange tar PCR-test kan det belaste kapasiteten, så de som trenger PCR-test må vente. Det gjelder blant annet barn, som nå kun skal teste seg ved symptomer. Ved positiv hurtigtest må barn i grunnskolealder få bekreftet positiv hurtigtest med PCR, fordi de normalt ikke vil ha tilstrekkelig antall vaksinedoser til å slippe.

Hurtigtestene er gode nok

Ifølge smittevernoverlegen er hurtigtestene gode nok for å finne positive i smittsom periode. Anbefalingen nå er å ta prøve både fra hals og nese ved selvtesting. Prøven tas fra halsen svelget/halsen først og deretter fra nesen.

- Les bruksanvisningen godt, og pass på at prøvepinnen er lenge nok i svelg og nese, minner helsesjefen om.

Hurtigtester kan enten hentes på kommunens utdelingssteder eller kjøpes på apotek og andre utsalgssteder. Testene må være CE-merket. Husstandsmedlemmmer til/tilsvarende nære smittede og de med nyoppståtte symptomer skal teste seg.

Kontakt for medier: Helsesjef Runar Johannessen, 410 15 155