3. Welcome to the jungle: Slik takler du festdagene i juni

Welcome to the jungle: Slik takler du festdagene i juni

På ni junidager skal Mods, Judas Priest, Guns n’ Roses, konsert på torget, Rikssamlingsjubileet, jernbanemusikkorps, Mablis, triathlon og Sola airshow prege regionen. Det kan skape utfordringer både på helse- og trafikkfronten.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Konsert i Stavanger sentrum.

Den første skikkelige konsert- og festivalsommeren etter pandemien nærmer seg med stormskritt. Fredag 10. juni braker det løs i Jåttåvågen når Mods samler mange tusen allsanghungrige mennesker.

I dagene etter 80-tallsheltene går det slag i slag. Her er en liste:

Travelt og kjekt

Fungerende ordfører Dagny Sunnanå Hausken ser fram til en travel juni.

– Dette blir travle og kjekke junidager for mange. Det er godt å se at kommunen virkelig er på beina igjen etter noen trasige somre. Nyt kulturen og sommeren, og ta godt vare på hverandre, er hennes oppfordring.

Legevakten forventer pågang

Det samlede publikumstallet kan fort bikke 100 000 mennesker, og dette vil naturligvis kunne skape noen utfordringer både før, under og etter arrangementene.

Legevaktsjef Nina Horpestad i Stavanger kommune oppfordrer folk til å passe på seg selv og andre.

– Vi gleder oss over at vi nå kan synge «Tore Tang» sammen med Mods på fullsatt stadion, fly drage på Hellestø eller se en loop på Sola airshow. Men vi ber innstendig om at alle tar vare på hverandre og følger vaktenes og politiets anvisninger på de ulike arrangementene. Det er viktig å drikke nok vann og få i seg mat! Skulle du ha behov for akutt helsehjelp fra legevakt, husk å ringe først. Ikke bare møt direkte opp, sier hun.

Legevaktsjefen forventer stor pågang.

– Vi bemanner de linjene vi har tilgjengelig og jobber oss gjennom køen, sier hun.

Trafikk og parkering

Trafikken vil utvilsomt bli berørt av de store arrangementene. Arrangementsjef i Stavanger kommune, Terje Emil Knutsen, er forberedt. For at de kommende dagene skal bli mer «Paradise City» enn «Breaking the law» er det lurt å ta det med ro. Han sier at folk må være forberedt på litt kø.

– Det viktigste rådet er alltid å følge anvisningene fra arrangørene. De som står bak storkonsertene har jo god erfaring, men etter noen års opphold er det kanskje litt rust både hos publikum og arrangører. Vær tålmodige og bruk sunn fornuft, er rådet fra Knutsen – eller som de aldrende rockerne sikkert synger fra travbanen: «All we need is just a little patience».

Konsert på Domkirkeplassen.

Kjør kollektivt!

Du kan for eksempel følge oppfordringen fra togselskapet GoAhead og ta toget til Guns n’ Roses-konserten på travbanen. (Må ikke forveksles med den typen «Nightrain» som bandet synger om i den berømte sangen.) Bussruter til alt av arrangementer finner du på kolumbus.no.

Skal du parkere? Da er det lurt å kikke innom hos Stavanger parkering først.

Kollektiv-anbefalingen gjelder også for Rikssamlingsjubileet i Hafrsfjord/Møllebukta. Vil du starte reisen i Møllebukta er det parkering og shuttlebuss fra den internasjonale skolen i Treskeveien 3. Ved Ytraberget (Våganes) er det begrensa parkering ved Våganesbanen og Ormen Lange og du bør reise dit med kollektivtransport. I Sømmevågen er det parkering ved flyhistorisk museum. Det lønner seg å være tidlig ute.

Nyttig informasjon:

- Offentlige toaletter i Stavanger