3. Byttemarked og bekk i Hillevåg?

Byttemarked og bekk i Hillevåg?

Hva kan skje hvis asfalten og bilveiene rundt Hillevåg torg fylles med andre ting? Kan byttemarked, bibliotek og bynatur være med på å skape nytt liv?

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Lala Tøyen og Vill Energi har kommet med forslag til hvordan asfalten kan brytes opp og fylles med nytt innhold.

Mange har de siste årene kommet med innspill til hvordan Hillevåg sentrum kan bli et mer attraktivt og menneskevennlig sted. Nå har også to arkitektteam sett nærmere på mulighetene.

– Kvartalene rundt Kilden og Hillevåg torg er i dag preget av biler, rundkjøringer og asfalt, og innbyggerne har sagt klart ifra om at torget ikke ble det de håpet på. Derfor har vi invitert næringsaktører og kommunedelsutvalget med i en arbeidsgruppe som har fått to arkitektteam til å se på hvordan Hillevåg sentrum kan bli et mer velfungerende sted, sier Linda Hagen, som er prosjektleder for kommunens områdeløft.

– Målet er å sette i gang en prosess, inspirere og kanskje skape noen felles drømmer!

Framtidsbilder som viser hvordan Torgveien kan få høyere puls. Illustrasjon: Pir II

Her er noen av ideene som er kommet fram:

• Torgveien kan forvandles til en urban bygate som prioriterer fotgjengere og syklister foran biler.
  • Ved å bygge bolig- og næringsbygg på noen av asfaltflatene, kan det bli flere folk og mer bypreg.
  • En ny Hillevåg-bekk kan renne gjennom sentrumsområdet og ned til Gandsfjorden
  • Den store parkeringsplassen nord for Kilden kan heller gi plass til aktiviteter som matproduksjon, marked, atelierer og verksteder.
  • På Hillevåg torg kan det kanskje bli planteskole og gartneri, eller aktivitetshus der folk kan treffes.
  • Kilden kjøpesenter kan få mer «utadvendte» fasader.

Se nærmere på forslagene fra arkitektteamene her  (lenken fører til nedlasting av plansjer i pdf-format, 40–50 MB. Plansjene er også hengt opp på en container på Hillevåg torg)

Flyfoto av hvordan det ut i Hillevåg sentrum i dag: mye asfalt, bilveier og parkeringsplasser.
Slik ser det ut i Hillevåg sentrum i dag.

– Det som i dag er store asfalterte flater kan få nytt liv med møteplasser, aktiviteter, uteservering og shopping, samtidig som området fortettes og blir til et sterkere kollektivknutepunkt, forteller landskapsarkitekt Martina Andersson, som har ledet oppdraget der to arkitektteam – Pir II og Lala Tøyen – har dykket ned i mulighetene.

Tanken er å få i gang en diskusjon om hvordan både uterommene og fasadene kan bidra til å skape spennende uterom – og samtidig bygge opp under Stavangers mål om et mer klimavennlig samfunn. Da er det viktig å få grunneiere og næringsliv med på laget.

Forslag til gatesnitt. Illustrasjon: Pir II

Planene for framtidens Hillevåg legges nå
Skissene fra Pir II og Lala Tøyen skal inspirere grunneiere og næringslivet i Hillevåg til å utvikle eiendommene sine. Samtidig er ideene innspill til kommunens arbeid med den nye områdeplanen som kommer på høring neste vår.

Alle som vil, kan stikke innom kommunens bod på Hillevåg torg 25.–29. april kl. 12–14 og se nærmere på innspillene, diskutere med byplanleggerne og komme med egne forslag.

Mediehenvendelser:
Linda Hagen, leder for kommunens områdeløftet i Hillevåg, tlf. 40 21 77 02