3. Hjelp flyktningene fra Ukraina!

Hjelp flyktningene fra Ukraina!

Stavangers innbyggere kan bidra til innsamling for Ukrainas flyktninger onsdag 2. mars. En lastebil vil ta imot varer på Konserthuskaien hele dagen.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

De to polske damene Joanna og Anna sammen med sekker og esker med utstyr og varer som er samlet inn til ukrainske flyktninger.

Joanna og Anna (t.h.) med innsamlede varer i lageret i Hoveveien i Sandnes.
Stavanger kommune

Click here for english version

Stavanger kommune har leid inn lastebilen, og har også leid en trailer som skal frakte innsamlede varer til Warszawa i Polen.

– Dette er det minste vi kan bidra med i den forferdelige situasjonen flyktningene fra Ukraina nå er i, sier gruppeleder i Ap Dag Mossige.

Konserthuskaien 9-19 onsdag

Lastebilen vil stå på Konserthuskaien mellom gamle utenriksterminal og Stavanger konserthus kl. 09.00-19.00 onsdag 2. mars. Polske Anna Czekalska, som er blant initiativtakerne til innsamlingen, ber først og fremst utstyr til kvinner og barn. Men ikke send klær, lageret har nok klær.

Trenger tørrmat og hygieniske artikler

– Vi trenger medisiner som Paracet og Ibux, bleier, hygieniske artikler som bind og tamponger, våtservietter, babymat, tørrmat, hermetikk og sammenleggbare barnevogner. Det er kritisk for flyktningene på grensen. De har gått langt og blir stående i lange køer, og de mangler både mat og vann, forteller Anna.

Traileren går til Warszawa torsdag

Varene som samles inn i Stavanger vil bli kjørt til lageret i Hoveveien i Sandnes, og blir sendt derfra med traileren til Warszawa torsdag 3. mars.

– Det haster med å få av gårde hjelpesendingen. Vær så snill og hjelp oss og få fylt bilen, sier Anna.

Pakk i pakkesker og skriv på innhold

Varene må pakkes i pappesker. Skriv utenpå hva som er i pappesken. Det er tre organisasjoner som jobber sammen om innsamlingen, deriblant Coolture i Norge. De innsamlede varene vil bli levert til en ukrainsk forening i Stettin i Polen.

Kontaktinformasjon for medier:
Gruppeleder i Ap Dag Mossige, 415 18 623
Anna Czekalska, 465 96 530.