PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Pausen i vaksinering med AstraZeneca forlenges til 15. april

Pausen i vaksinering med AstraZeneca forlenges til 15. april

Folkehelseinstituttet har forlenget pausen i vaksinering med AstraZeneca med tre uker fram til 15. april. FHI mener det er behov for flere undersøkelser.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

I Stavanger kommune er ca. 3000 helsepersonell vaksinert mot covid-19, flesteparten med AstraZeneca. FHI stanset videre utsendelse av AstraZeneca til helsetjenesten 11. mars etter forekomster av blodpropp hos vaksinerte. I Stavanger kommune er det ikke meldt om slike alvorlige bivirkninger. Vaksinering av helsepersonell er nå stanset i henhold til FHIs beslutning om at vaksinedosene (Pfizer-vaksiner) nå skal gå til prioriterte grupper i befolkningen siden vaksinasjonsdekningen blant helsepersonell er god. Stavanger kommune har lagret sine ubrukte AstraZeneca-vaksiner. Stansen i vaksineringen med denne vaksinen fører til en forsinkelse på 1-2 uker i vaksinasjonsprogrammet nasjonalt. Vaksinasjon i Stavanger kommune

Hva skjer videre?

Ca. 900 helsepersonell i Stavanger kommune som ble tilbudt vaksine før vaksinering med AstraZeneca ble stoppet, vil få beskjed hvis det på nytt blir tilbud om vaksine til helsepersonell. Hvis det ikke blir nytt tilbud vil de bli vaksinert samtidig med den øvrige befolkningen. De som har fått første dose av AstraZeneca får foreløpig ikke tilbud om dose 2 før situasjonen rundt bruken av AstraZeneca er avklart. FHI melder at de kommer tilbake med mer informasjon om hvordan de som har fått dose 1 skal vaksineres videre. Det er lagt opp til et intervall mellom 1. og 2. dose av AstraZeneca på 12 uker. Data fra de kliniske studiene og oppfølgingsstudiene i Storbritannia viser at vaksinen gir god beskyttelse allerede noen uker etter første dose, særlig mot alvorlig sykdom.

FHI vil ha mer kunnskap

FHI valgte å sette vaksineringen på fortsatt pause mens de skaffer seg mer kunnskap om det er økt forekomst av blodpropp og blødninger hos de som er vaksinert med AstraZeneca sammenlignet med uvaksinerte, hva som i tilfelle er årsaken til en slik sammenheng, samt om noen faktorer hos pasientene kan ha medvirket til tilstanden. I sitt beslutningsnotat skriver FHI at avveiningen mellom den åpenbare nytten av vaksineringen for å beskytte risikogruppene mot de mulig alvorlige bivirkningene var vanskelig.

FHIs pressemelding om forlenget pause for AstraZeneca