3. Vaksinetakk fra kommunen

Vaksinetakk (og påminnelse) fra kommunen

I slutten av uke 47 får alle innbyggerne mellom 18 og 64 år i Stavanger en tekstmelding. De aller fleste av dere får takk for å bidra til å stoppe pandemien. I samme melding får de uvaksinerte en vennlig påminnelse om at det fortsatt ikke er for seint.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Denne meldingen går ut til alle innbyggerne torsdag og fredag i uke 47:

SMS fra kommunen, november 2021

– Statsforvalteren har bedt oss om å legge til rette for å få et aktivt nei fra innbyggere som ikke ønsker vaksine. Vi har valgt å henvende oss til alle samlet, framfor å sammenstille informasjon fra ulike registre for å få dette til. Når vi gjør det på denne måten får vi også mulighet til å si takk og minne om at det enda ikke er for sent å bestille time til vaksinering, forteller Kristine Skjøthaug, avdelingssjef for e-helse og velferdsteknologi.

Hun forteller at kommunen har valgt en tilnærming der alle de tre gruppene i alderen 18-64 år blir kontaktet.

– Vi inviterer også til å gi et aktivt nei - som etterspurt av statsforvalteren. Det er helt frivillig å si aktivt nei, og det er knyttet samtykke og personvernerklæring til registreringen på lik linje med de som booker vaksinetid, forklarer Skjøthaug.

Vaksinestatus

I skrivende stund har 90,4 % av alle over 18 år i Stavanger fått første dose. 86,5 % av de over 18 år har fått dose 2.

Vaksinestatistikk 25.11.2021

Påminnelse: Lørdagene 27. november og 4. desember blir det drop in-vaksinering i Stavanger ishall. Det blir kun drop in, ikke bestilling.

– Ta vaksinen!

Oppfordringen fra ordførerne på Nord-Jæren var klar denne uken:

– Nå oppfordrer vi den enkelte innbygger om å gjøre en ekstra innsats for å holde samfunnet åpent og så nær normalen vi klarer. Vaksine er fortsatt det beste virkemiddelet vi har mot alvorlig sykdom. Vaksinering gjelder ikke bare for den enkelte, men også i solidaritet med fellesskapet, sa ordførerne Kari Nessa Nordtun, Stanley Wirak, Tom Henning Slethei og Jarle Bø.

Kontaktpersoner:

Kristine Skjøthaug: 99691779