PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

  1. Hjem
  2. Veg og trafikk
  3. Gratis kollektivreiser

Reis gratis på Nord-Jæren fram til nyttår

Kort fortalt:

  • Bystyret har vedtatt at ordningen med gratis kollektivreiser blir avsluttet ved nyttår.
  • Innbyggerne i Stavanger kan dermed få billetter betalt av kommunen til reise med buss, tog og båt i sone Nord-Jæren fram til og med 31. desember 2023.
  • Du kan hente ut gratis 30-dagersbillett til det er 30 dager igjen av året, og 7-dagersbillett til én uke igjen før ordningen avsluttes.
  • Privatpersoner, hent gratisbillett her, og aktivér billetten i appen Kolumbus Billett før bruk.
  • Har du ikke smart-telefon, kan du bruke Kolumbus-kort. Du kan fylle på kortet via dette skjemaet. Se fristene for påfylling.
  • Hurtigbåt i sone Nord-Jæren i Ryfylke? Du får pengene igjen etter reisen. Siste frist for å kreve billetter refundert er 7. januar 2024.

Information in other languages

Banner med påminnelse om å ha billett ennå

Gratisbilletter inn på mobilen fram mot nyttår

Bystyret har vedtatt at ordningen med gratis kollektivreiser blir avsluttet ved nyttår. Det betyr at noen typer periodebilletter forsvinner før den tid:

  • Fredag 1. desember er siste dag du kan hente ut 30-dagers billett, inkludert ungdomsbillett.
  • 24. desember er siste dag du kan hente ut 7-dagersbillett.
  • Fram til og med 31. desember kan du hente ut enkeltbilletter og 24 timers billetter.

Privatpersoner henter billetter til mobiltelefonen slik:

  1. Har du ikke gjort det før, registrer deg i kommunens kollektivregister. Du logger inn med MinID/Bank ID. Dette gjør du bare én gang. Du kan også registrere familiemedlemmer og for eksempel din ikke så digitale nabo. Da slipper de å logge seg på selv. 
  2. Etter at du er registrert, kan du bestille gratisbilletter på minside.stavanger.kommune.no/reisebillett. Du logger deg på med mobilnummeret ditt.
  3. Velg den billettypen du trenger av de som er tilgjengelig.
  4. Så mottar du en SMS med en lenke. Trykk på lenken, og billetten åpner seg i appen Kolumbus Billett
  5. Inne i Billett-appen må du velge om billetten skal aktiveres med én gang, eller senere. Du kan velge start-tidspunkt inntil 7 dager fram i tid.

Får du det ikke til? Det beste er om du får hjelp av et familiemedlem, en venn eller nabo. Tilby gjerne hjelp til noen du tror kan trenge det.

Vi kan også vise deg hvordan du selv bestiller billetter med mobiltelefonen din. Her kan du få hjelp.

Her er en steg-for-steg-veiledning som du kan laste ned her og skrive ut, om du vil. (PDF, 2 MB)

I tillegg til gratisbilletten, trenger du disse appene:

Hvordan fungerer de ulike billettene? Klikk på "Les mer" på Kolumbus sine ulike billettyper og les under "Slik fungerer billetten".

Gruppereiser for skoler og barnehager

Skolene og barnehager får refundert gruppereiser med barn, som skjer før nyttår. Informasjon om refusjon er sendt i e-post til virksomhetene.

Gratisbilletter inn på Kolumbus-kort fram mot nyttår

Sender du skjema inn for å få gratisbilletter på Kolumbus-kortet, er fristene disse:

  • fredag 1. desember kl 14.00 for 30-dagesbillett
  • fredag 22. desember kl 14.00 for 7-dagersbillett.
  • Fredag 29. desember kl 14.00 for enkeltbillett og 24-timersbillett.

Årsaken til fristen er at vi trenger tid til å legge inn billetten på kortet ditt før arbeidsdagen er over, slik at du får den før helgedagene.

Du som trenger hjelp av oss til å få gratisbilletter inn på Kolumbus-kort, kontakt Kolumbus sitt kundesenter eller kommunens innbyggerservice i åpningstidene.

Kundesenteret i Byterminalen stenger kl 18.00 hverdager. Innbyggerservice i Olav Kyrresgate og på Vikevåg stenger kl 15.00. I helgene kan vi ikke hjelpe deg.

Refusjon av hurtigbåtbilletter fram mot nyttår

Reiser du med hurtigbåt til, fra og mellom Ryfylke-øyene i Stavanger kommune, må du av tekniske årsaker fortsatt kjøpe billetter, men du får refundert beløpet for reiser som skjer til og med 31. desember.

Du får refundert billetter for personreiser og HjemJobbHjem-billetter med hurtigbåten. Ordningen gjelder ikke kjøretøy og gods.

Fram mot avvikling av ordningen ved nyttår gjelder dette for refusjon av billetter:

  • Ordinære 30-dagersbilletter og Hjemjobbhjem kjøpt etter 1. desember blir ikke refundert.
  • Enkeltbillett kjøpt etter 31. desember blir heller ikke refundert.

NB: Siste frist for å sende inn refusjonsskjema er 7. januar 2024.

Her finner du refusjonsskjemaet. Behandlingstiden er 14 dager.

Vilkårene for å få refundert billettutgifter er ellers:

  • Billetten må være en hurtigbåtbillett eller HJH-billett som viser at du har reist mellom disse stedene:

    • Stavanger/Fiskepiren, Nesheim, Helgøy (S), Nord-Hidle, Brimse, Østhusvik, Talgje, Fogn, Judaberg, Byre, Eidssund, Halsnøy, Sør-Bokn, Skipavik, Mekjarvik, Kvitsøy.
    • Du får også dekket reiser med nattfløtt til Vassøy og Hommersåk.
    • Billetter med andre anløpssteder dekkes ikke.
    • Billetter for reiser før 3. juli og etter 31. desember 2023 blir ikke refundert.
  • Har du reist mellom en kai i Stavanger kommune og en utenfor, for eksempel mellom Fiskepiren og Jelsa, eller mellom Talgje og Hjelmeland, får du ikke refundert deler av reisen. Da betaler du hele reisen selv. Kolumbus sine billettregler tillater ikke å skjøte på en reise med tilleggsbillett.
  • Du får ikke dekket HjemJobbHjem-billetter med flere eller andre soner enn Nord-Jæren.
  • Du må dokumentere dato for reisen, strekning og kostnad (kun faktisk utlegg blir refundert).
  • Reiser hele familien? Da kan du få dekket billetter til to voksne og tre barn i løpet av et døgn, altså maks fem billetter innenfor samme døgn

Hvem kan få gratisbilletter?

Ordningen med gratis kollektivreiser gjelder privatpersoner som er folkeregistrert i Stavanger.

Vet du ikke hvor du er folkeregistrert? Hvor meldte du flytting til sist? Husker ikke? Sjekk på din side i Folkeregisteret.

Gratisordningen gjelder også organiserte gruppereiser med barn i regi av barnehager og barne- og ungdomsskoler i Stavanger, både offentlige og private.

Alle som reiser må ha gyldig billett. 

Sykkelen din reiser ikke gratis. Kjøp sykkelbillett i appen Kolumbus Billett.

Hvor er det gratis å reise kollektivt?

Gratisbilletter gjelder i Kolumbus sin sone Nord-Jæren, som inkluderer kommunene Stavanger, Sola, Randaberg, Kvitsøy og det aller meste av Sandnes kommune. Forsand ligger ikke i denne sonen.

Reiser du ut av Nord-Jæren-sonen, betaler du hele reisen selv. Kolumbus sine billett-regler tillater ikke å skjøte på en reise med tilleggsbillett.

Reiser med Flybussen er ikke gratis.

Hvilke billettyper er gratis?

Du kan velge mellom disse billettypene:

  • Enkeltbillett
  • 24-timersbillett
  • 7-dagersbillett, til og med 24. desember.
  • 30-dagersbillett, til og med 1. desember.
  • Ungdomskort, til og med 1. desember.

Trenger du og familien din 24-timersbilletter, kan du hente ut billett til to voksne og tre barn i løpet av et døgn, altså maks fem billetter innenfor samme døgn. Kvoten på maks fem billetter gjelder uansett om billettene er aktivert eller ikke.

Skal du reise med fire barn, må det fjerde barnet enten ha billett på egen mobiltelefon, eller på Kolumbus-kort (plastkort).

Du kan ikke ha kun én 30-dagersbillett per måned. Det betyr at dersom både du og barnet ditt trenger 30-dagersbillett, bør du opprette en egen brukerprofil for barnet slik at barnet får sin egen «billett-kvote». Hvis barnet ikke har egen mobiltelefon, er løsningen Kolumbus-kort.

Barn med smart-telefon kan hente ut egen billett når en person med Bank-ID har registrert barnet i kollektivregisteret

Mer om gratisbilletter for barn nedenfor.

Gratisbilletter for dere uten smart-telefon

Har du ikke smart-telefon, kan du få gratis reiser inn på et Kolumbus-kort (plastkort). Steder og åpningstider for å få tak i kort og gratisbilletter.

Trenger du nytt kort, koster det 50 kroner, samme pris som hos Kolumbus. Du som har et slikt kort, skal vite:

  • Du kan bruke kortet også etter at perioden med gratis kollektivreiser er over. 
  • Har du reisepenger på kortet fra før? De ligger trygt mens du har gratisbillett på kortet i tillegg. Obs! Vi fyller ikke på reisepenger som en del av gratisordningen.
  • Har du en periodebillett (HjemJobbhjem, 30-dagerskort eller 365-dagers) på et Kolumbus-kort, kan du også legge inn gratisbillett på kortet, men det er usikkert hvilken av billettene som blir registrert om bord. Vil du være sikker på at gratisbillettene blir registret framfor periodebilletter du har kjøpt selv, kjøp eget kort til gratisbilletter for 50 kroner eller få refundert restverdien du har på kortet hos Kolumbus. De tar 100 kroner i gebyr for jobben.

Alle som kontakter Innbyggerservice for å få gratisbilletter, må kunne legitimere seg og oppgi personnummer. I den digitale løsningen skjer dette automatisk.

Slik får du gratisbilletter inn på Kolumbus-kortet

Hvis du allerede har et Kolumbus-kort, trenger du ikke møte opp for å så tak i billetter kommunen betaler for deg. 

Slik fyller du på Kolumbus-kortet ditt:    

  • Bruke skjemaet på denne siden for å bestille ny billett: https://www.stavanger.kommune.no/kolumbuskort   
  • Bestillinger vil bli behandlet mandag til fredag mellom kl. 08.30 og 15.00.  
  • Du vil få beskjed når billetten din er lagt inn på kortet. Dette kan ta opptil et døgn.
  • Sjekk på kortleseren på bussen hvor lenge billetten er gyldig hvis du er usikker.
  • Når din nåværende periodebillett er utgått, aktiverer du den neste periodebilletten ved å holde den inntil kortleseren på bussen.

Her kan du finne mer informasjon om fornying av Kolumbus-kortet ditt.

Gratisbilletter for barn

Tre alternative løsninger, avhengig av situasjonen:

  • Barn som reiser med voksne: Voksne kan bestille barnas billett til sin mobiltelefon, men vær obs på at det er en kvote for hvor mange billetter du kan hente ut. En voksen kan bestille inntil tre barnebilletter (enkeltbilletter/24-timersbilletter) per dag, men du kan ikke bestille 30-dagersbillett til barnet ditt hvis du allerede har en voksen 30-dagersbillett. 
  • Barn med smart-telefon som reiser alene: En voksen registrerer barnet i kollektivregisteret. Deretter kan barnet selv gå inn på MinSide og laste ned billett, eller den voksne kan gjøre det på barnets vegne. Har barnet egen bank-ID, kan hen registrere seg og bestille billetter selv.
  • Barn uten smart-telefon som reiser alene: De som har Kolumbus-kort fra før, bruker det. Du kan få gratisbillett på kortet ved å fylle ut dette skjemaet. Trenger barnet nytt kort, møt opp på Byterminalen der Innbyggerservice vil hjelpe deg. Der får du kort til 50 kroner og får lagt inn de første gratisbillettene.

Har du gratis voksenbillett, kan du ta med inntil tre barn (og en ekstra voksen) i helgene og etter 17 på hverdager, uten å laste ned egne billetter til dem. 

Hvorfor må vi ha billett når det er gratis?

Billettene du får fra kommunen er egentlig ikke gratisbilletter, selv om du reiser gratis. Kommunen betaler Kolumbus for alle billettene. Derfor vil prisen som er betalt av Stavanger kommune stå på billetten du får tilsendt. Vi må i tillegg vite hvor mange reisende vi skal betale for. 

Vi må også vite hvor mange, og hvilke typer gratisbilletter, folk henter ut, så vi kan forske på dette prosjektet i etterkant.

Så, dersom du reiser uten billett, også gratisbillett, rammer det både deg selv og fellesskapet.

Billett- og reisevilkår

Noen regler er nevnt lenger oppe, for eksempel om maks antall gratisbilletter du kan hente ut. 

Andre regler finner du i Kolumbus sine vilkår for alle som reiser. For eksempel gjelder dette:

  • Alle som reiser må kunne vise gyldig billett, også vi som reiser med gratisbillett.
  • Har du ikke gratisbillett, reiser du heller ikke lovlig, og kan bli tatt i kontroll.
  • Du må ha billett som er gyldig for din aldersgruppe. En 34-åring kan ikke reise med ungdomsbillett. En voksen kan ikke reise med barnebillett. Heller ikke når billettene er gratis.
  • 15 minutter gratis bruk av bysyklene er inkludert i Kolumbus sine digitale billetter, det gjelder også de digitale gratisbillettene.

Her er de formelle reise- og billettvilkårene:

  • Billettene fungerer på samme måte som vanlige billetter hos Kolumbus, og du får tilsendt en SMS med lenke til billett som åpnes i Kolumbus-appen. Les detaljer her: Priser og billetter - Kolumbus AS. Her kan du også se hvilken billett som passer best for deg. MERK – det er ikke alle billettene til Kolumbus som er tilgjengelige i gratis-ordningen.
  • Du kan lese Kolumbus sine reisevilkår her.
  • Stavanger kommune må midlertidig lagre mobilnummeret og personnummeret ditt i et eget register for å levere dette tilbudet til deg. Du kan når som helst be om sletting av brukeren din, og da vil mobilnummeret ditt og personnummeret ditt slettes fra registeret. Stavanger kommune må kunne dokumentere regnskapet for tilbudet. Opplysninger kan bli brukt anonymt i forbindelse med forskning, og vil ikke kunne knyttes til deg.

Så mange gratisbilletter til nå

Billetter og refusjonskrav. Tallene oppdateres rundt 10. i hver måned.

Antall:

  • Billetter totalt, til og med november: 508 879.
  • Refusjonskrav totalt, til og med november: (hvert krav kan omfatte flere billetter): 6 782.

Kostnader:

Juli:

  • Digitale billetter (hentet ned til mobiltelefon og Kolumbus Billett-app):
    kr 24 520 325.
  • Analoge billetter (lagt inn på Kolumbus-kort): Kr 1 465 184.
  • Refusjonskrav: Kr 305 306.
  • Totale kostnader juli: Kr 26 290 815.

August:

  • Digitale billetter (hentet ned til mobiltelefon og Kolumbus Billett-app):
    Kr 25 058 098.
  • Analoge billetter (lagt inn på Kolumbus-kort): Kr 1 515 629.
  • Refusjonskrav: Kr 352 625.
  • Totale kostnader august: Kr 26 926 352.

September

  • Digitale billetter (hentet ned til mobiltelefon og Kolumbus Billett-app):
    Kr 23 166 394.
  • Analoge billetter (lagt inn på Kolumbus-kort): Kr 1 365 612.
  • Refusjonskrav: Kr 283 263.
  • Totale kostnader september: Kr 24 815 269 kroner.

Oktober

  • Digitale billetter (hentet ned til mobiltelefon og Kolumbus Billett-app):
    Kr 23 001 531.
  • Analoge billetter (lagt inn på Kolumbus-kort): Kr 1 453 961.
  • Refusjonskrav: Kr 283 263.
  • Totale kostnader oktober: Kr 24 738 755 kroner.

November

  • Digitale billetter (hentet ned til mobiltelefon og Kolumbus Billett-app):
    Kr 23 656 218.
  • Analoge billetter (lagt inn på Kolumbus-kort): Kr 1 413 579.
  • Refusjonskrav: Kr 235 624.
  • Totale kostnader november: Kr 25 305 421 kroner.

Totalt: Kr. 128 076 612.

Kommunestyret (tidligere bystyret) bevilget opprinnelig inntil 200 millioner kroner til ordningen med gratis kollektivbilletter. Da bystyret i november 2023 vedtok å avvikleordningen ved årets slutt, vedtok de også at midlene som er til overs i ordningen legges inn i kommunens klima- og miljøfond, som gir støtte til flere ulike klima- og miljøtiltak.

Og så da? Etter nyttår?

Fra og med 1. januar 2024 er ordningen med gratis kollektivreiser over. 

Fortsett å reise kollektivt, her i Stavanger har vi noen av de billigste kollektivbillettene i landet.

Ta sykkelen fatt, også om vinteren. Kommunen strør og brøyter hovedrutene for syklister til klokka 6 på hverdager.

Grønn buss i rundkjøring, med biler i bakgrunnen.

Kontaktinformasjon

Trenger du hjelp til å laste ned gratisbilletter til mobilen, eller vil du få gratisbilletter på Kolumbus-kortet?

E-post: innbyggerservice@​stavanger.kommune.no

Telefon: 51 50 70 90