3. Vi støtter nabolaget ditt!

Vi støtter nabolaget ditt

Planlegger dere nabolagstreff, en nabolagshage, festival, grønnsakskasse eller noe annet kjekt? I Hillevåg og på Storhaug kan du nå søke nærmiljøtilskudd.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Nina Tunge-Kvamme er leder for Hillevåg frivilligsentral

Søknadsfristene for nærmiljøtilskudd på Storhaug og Hillevåg er 1. september. Og terskelen er lav, forteller leder av Hillevåg frivilligsentral, Nina Tunge-Kvamme.

– Folk kan søke om tilskudd fra de helt små til større tiltak, som for eksempel mat til nabolagstreff, nabolagshager, festivaler, mikrobibliotek, åpen familiedag, hobbygrupper eller andre aktiviteter. Det viktigste er at tiltakene bygger tilhørighet, sier hun.

Attraktive, åpne og inkluderende aktiviteter eller møteplasser som gir opplevelser og økt livskvalitet er andre stikkord for støtteordningene.

– Vi er på jakt etter tiltak som bygger opp det lokale engasjementet blant beboer- og velforeninger, frivillige lag og organisasjoner, ildsjeler og andre aktører, sier Tunge-Kvamme.

Tiltak som er særlig rettet mot sårbare grupper, fellesskap og grønne innslag er ekstra positivt. Ordningene er en del av områdesatsningen i de to bydelene.

Nina Tunge-Kvamme er leder for Hillevåg frivilligsentral

Hvor mye penger kan man søke om?
Mindre beløp på kr 1000, 5000, 10 000, 20 000 er lettere å få ja på. Søknader om 50 000 kroner bør begrunnes svært godt. Alle tildelinger kan bli mindre enn det søkes om. Det gis ikke støtte til drift eller lønn.

Vil du male og plante bærbusker slik de har gjort her i Bekkefaret? Da kan du søke tilskudd!

Støtteordninger i ALLE kommunedeler
Husk også at kommunedelsutvalgene i alle kommunedelene også deler ut tilskuddsmidler. Også der er fristen 1. september.  Alle lag og organisasjoner, idrettslag, musikkorps, velforeninger, borettslag med mer kan søke om tilskudd. Tilskuddet skal gå til aktiviteter for hele befolkningen, men ha særlig vekt på aktiviteter for barn og unge i kommunedelen. Tilskudd inntil 20 000 er hovedregelen.

Les mer og søk midler fra kommunedelsutvalgene.

nina tunge kvamme

Nina Tunge-Kvamme