- Er du misfornøyd med et vedtak i en byggesak? Da kan du sende inn en klage.
- Du må sende klagen innen tre uker fra du mottok vedtaket.
- Ønsker du å melde inn mulig ulovlig bygging? Fyll ut skjemaet på denne siden.
Vil du klage på byggesaksvedtak?
Kort fortalt
Hvem kan klage?
Du har rett til å klage på et vedtak hvis du er part eller har rettslig klageinteresse i saken.
Hvem sender du klagen til?
Det er Fylkesmannen i Rogaland som er klageinstans, men du sender klagen til Stavanger kommune på postmottak.bos@stavanger.kommune.no eller Byggesak, Stavanger kommune, postboks 8001, 4068 Stavanger. Dersom kommunen ikke endrer vedtaket som følge av klagen, sender vi klagen videre til Fylkesmannen for avgjørelse.
Klagefristen er 3 uker fra den dagen du mottok eller ble gjort kjent med vedtaket. Det holder at klagen er postlagt før fristen løper ut.
Du har rett til å få en begrunnelse
Hvis du har fått avslag på søknaden, skal du få en begrunnelse for avslaget. Dersom du mener at avslaget ikke er tilstrekkelig begrunnet, kan du be om en mer utfyllende begrunnelse. Du må be om dette før klagefristens utløp. Ny frist begynner å løpe fra det tidspunktet du mottar begrunnelsen.
Hva skal være med i klagen?
Når du sender inn en klage, skal du skrive hvilket vedtak du klager på, og den eller de endringene du ønsker. Du må skrive hvorfor du klager, og oppgi andre opplysninger som kan ha betydning for å vurdere klagen. Du må skrive under på klagen.
Du kan be om utsetting av vedtaket
Selv om du har klagerett, kan vedtaket vanligvis gjennomføres straks. Du kan be om å få utsatt iverksettingen av vedtaket til klagefristen er utløpt, eller til klagen din er ferdigbehandlet. Hvis du får avslag på søknaden om utsatt iverksetting, kan du ikke klage på denne.
Du kan se dokumenter og få veiledning
Du har rett til å se dokumentene i en byggesak. Det er noen dokumenter som er unntatt offentlighet, eksempelvis nabolister. Byggesaker etter 1. januar 2016 kan du se i vår innsynsløsning. For byggesaker før dette kan du henvende deg til Innbyggerservice.
Du kan søke om å få dekket kostnader ved klagesaken
Som part skal du i utgangspunktet få dekket vesentlige og nødvendige kostnader hvis enkeltvedtaket gjøres om til din fordel, jf. forvaltningsloven § 36. Du kan også søke om å få dekket utgifter til nødvendig advokatbistand etter reglene om fri rettshjelp. Ved fri rettshjelp er det din inntekt og formue som avgjør om du har rett til å få dekket advokatutgiftene. Du kan ta kontakt med Fylkesmannen for å få mer informasjon om retten til å få dekket saksomkostninger.
Jeg har merknad til nabovarsel, hva gjør jeg?
Hvis du har merknader til nabovarselet, må du sende det til nabo eller firma som søker om byggearbeidene. Dette må gjøres innen en frist på vanligvis 2 uker. Naboen eller firma plikter å videresende dine merknader til oss.
Firma eller ansvarlig søker skal inkludere merknadene dine i søknaden til kommunen, og gi en beskrivelse av hva som er gjort for å imøtekomme dem, eventuelt argumenter for hvorfor de ikke er imøtekommet.
Kommunen behandler søknaden. Har du sendt inn merknader til søker, vil du få kopi av kommunens vedtak og kan klage på vedtaket.
Vær oppmerksom på at det ikke er all informasjon som er relevant i en byggesak. Kommunen skal ikke ta stilling til privatrettslige forhold i vurderingen av et byggetiltak. Dine merknader blir publisert på våre internettsider.
Klage på byggearbeid som er i gang
Ønsker du å klage på et kommunalt byggearbeid som pågår nå? Sjekk bygge- og anleggsprosjektene til kommunen, og finn kontaktinformasjon nederst på nettsiden til det arbeidet du vil klage på.
Gjelder klagen et annet offentlig byggeprosjekt, send klagen til de som bygger. Fylkeskommunen og Statens vegvesen har for eksempel store prosjekter på gang, som bussveien og sykkelstamveien.
Vil du klage på noe som skjer på et privat byggeprosjekt som pågår nå, eller har du mistanke om ulovlig bruk av et bygg? Fyll ut skjemaet på denne siden.
Kontaktinformasjon
Innbyggerservice
- Besøksadresse:
-
Olav Kyrres gate 23 4005 Stavanger
- Telefon:
- 51 50 70 90
- E-post:
- innbyggerservice@stavanger.kommune.no
Mandag–fredag kl. 08.30–15.00.
Du kan også treffe oss her:
Vikevåg: Asalveien 6
Judaberg: Judabergvegen 6