2. Kultur og fritid

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

Du kan starte fra Hundvåghallen og ta deg gjennom idrettsanleggene, og over historisk kongsgrunn på Husabøryggen. Her har forfedre bodd i over 9000 år. På kulvert forserer du Hundvåg ring, og vandrer langs renseparken ned mot Skeisvika.

Gården Skeie kan ha fått navnet sitt fordi det ble holdt kappløp eller kappriding her, eller også fordi det flate terrenget var egnet for slike konkurranser.  Det meste av det tidligere jordbruksarealet på Skeie er bebygd eller regulert til boliger. Boligbyggingen startet på 1950-tallet og består av eneboliger, eneboliger i kjede og rekkehus.

Turveien tar deg bratt opp gjennom et boligfelt før du igjen hører bølgene slå mot svabergene. Skeierindå er avsetninger og steinmasser som viser hvor sjølinja gikk for mange tusen år siden, før landet vårt hevet seg.

Frister det, finner du badestrender og lune viker i fleng. «Humpebryggå» som holder styr på undersjøisk ledningsnett og Saltneset med minner fra krigen passeres. Fra Breivika følger du en røff strandlinje med svaberg og små bukter og skjær. Her vil du også treffe på bunkere, skytestillinger som skriver seg fra den tiden tyskerne voktet innseilingen til Stavanger.

Du dukker inn under trekronene i Trollskogen. Her kan du nyte nista med utsikt mot, men i fred for, travelheten i byen. Du runder Forsvaret gjerdelangs, og følger grøntdrag og rolige seilskutegater og suger inn atmosfæren av tradisjonsrikt kystmiljø. I tidligere tider, var det travelt i disse gatene med bøkkere, garnbøtere og sildesaltere. Ved Bangarvågen kan du prøve skateboardet i parken. Og havner du ikke på «galeien», er du snart tilbake ved utgangspunktet…

Tilgjengelighet

Du kan gå turen med barnevogn, med unntak av langs sjøen i Trollskogen. Følg heller turvei som går langs utkanten av Trollskogen, mellom Husabøåkeren og Selhundveien.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF