2. Kultur og fritid

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

Start gjerne turen langs historiske Hafrsfjord med naust, kulturminner og bautasteiner ved «Pallensentomta». Herfra kan du se det smale sundet ved Hafrsfjords utløp som har gitt navn til gårdene Nord- og Sør-Sunde og området du nå skal gå i. Med en vikings mot tar du fatt på stigningen opp gjennom boliggatene navngitt etter kirkelige minnedager.

Litt andpusten krysser du Revheimsveien og kommer endelig opp på Mimmarudlå, som betyr stedet med rullestein der sola skinner midt på dagen. Her er det funnet 3 gravhauger, og på Heislandsrudlå enda en, et tydelig bevis for at det har vært bosetning lenge på Sunde. Turen går videre på grusvei til du hører godlynte bølgeskvulp fra Stokkavatnet. Prøv fiskelykken om du vil, her kan alle fiske gratis fra kommunal grunn. Et bad eller en matbit på Speidermarka før du legger i vei til neste vann gjennom den høyreiste skogen kan også anbefales.

I det du krysser Krossbergveien får du et glimt av den lille kollen (29 moh), der det trolig ble reist et 2 meter høyt kors for ca 1000 år siden. Restene av korset ble ikke funnet på Krossberget, men nede i vannkanten, og finnes i dag på Stavanger museum.

Hålandsvatnet hilser deg velkommen med yrende fugleliv i takrørskogen omgitt av vakkert kulturlandskap.  Du vandrer i vannkanten omgitt av frodige åkre og enger på sør-Sunde, noen av disse var tidligere eid av Utstein kloster.

Øygardsveien fører deg opp mot Ekrehøgda og pulsen stiger i takt med høydemetrene. Trekk pusten, kast et tilbakeblikk over skuldra og nyt utsikten over historisk landskap, nabokommunene og Ryfylket. Lett går du videre mellom hus og gater ned mot Malthaug, et 4000 år gammelt bosted der man dyrket korn eller malt. Ta gjerne en liten avstikker bort til Aubeberget og studer helleristningene, før du følger forfedrenes fotspor tilbake langs Hafrsfjord.

Tilgjengelighet

Du kan gå hele turen med barnevogn.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF