PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

1. Hjem

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

Du følger Gustav Vigelands vei til du når Dyrsnes naturlåve.

Omgitt av frodig natur, går du på stien rundt neset. Et par gjerdeklyvere må forseres, men Stokkavatnet skvulper oppmuntrende til deg: Dette klarer du fint!

Du fortsetter på turveien langs Møllebukta, og kan studere historielagets mølle i bekken opp til Litle Stokkavatn. På din vei langs det vakre vannet, passerer du berget Klauhammeren. Her la folk kløv på hestene sine når de skulle til byen, og hulene i fjellet skal ha huset både fanter og bjørner. Videre trasker du gjennom grønne Sabbadalen tilbake til Store Stokkavatn. Navnet har dalen fått etter Sabba-Tønnes, som slo seg ned her omkring 1870. Eskelandskogen, Mississippi rensepark og Tasta skole passerer du opp mot høyreiste Tastavarden.

Du fortsetter østover langs Tastarustå, med utsikt til både fjord og nye hus. Randabergveien og Gjerdeveien tar deg videre mot neste topp, Tastaveden. Nyt gjerne utsynet, før du lett går nedover og krysser Randabergveien.

Myrveien bringer deg bakover i tid til gammelt kulturlandskap, og turveien leder deg gjennom spennende skog til Vølstadveien.

Du følger veien et stykke, og tar av mot vakre Byhaugen. Tråkket ned lia mot Litle Stokkavatn er kanskje litt bratt, men utrolig flott.

En vinterdag kan du ta deg en aketur i «Fygaren», før sivskogen i bukta hvisker deg mildt: Takk for turen!

Tilgjengelighet

Turen egner seg ikke til å gå med barnevogn, da traseen flere steder går på sti.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF