2. Kultur og fritid

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

Du kan starte fra Vaulen og varme opp med en runde rundt det skogkledde neset. Norges Statsbaner eide Vaulen og hadde sitt verksted her på begynnelsen av 1900-tallet. Området har også fungert som karantenestasjon i 1920-årene. I 1938 overtok kommunen 200 mål og åpnet friluftsbad til stor glede for befolkningen. Stranda ble ryddet på dugnad, og fikk snart lekeplass, rutsjebaner, toaletter og kafe.Vaulen har også hatt campingplass, men denne er nedlagt.

Badeplassen er en av våre mest populære, og du finner seks mindre sandstrender, sandvolleyballbane, balløkker, stupebrett, flere lune usjenerte badeviker og flott utsikt på din vei. Du forlater badeidyllen for en stund, og tar fatt på bakkene opp mot Hindalsdammen. Den vakre gårdsdammen er omgitt av gammel skog og har sjeldne gjester, her finnes både sivhøne og ål.

Mer stigning venter opp Hindalsbakken, før du endelig kan puste litt ut på Hinnaberget og nyte storslått utsikt over by, fjord og fjell. Har du lyst på en pause, finner du en gapahuk ved balløkka, ellers er det flere benker og bord langs turveien.

Sørmarka ligger foran dine føtter. Vår største skog, plantet til livlige korpstoner av ivrige skoleelever siden 1910. Guttene gravde med spader og jentene satte småtrærne i jorda. Skogen er stadig i forandring. Plantet buskfuru og sitkagran må vike for nye løvtrær og utsiktspunkt og gamle beiter ryddes på ny. Mange frivillige deltar i arbeidet med «treslagsskifte» i Sørmarka.

Spredt rundt i skogen ser du også flere av betongfestene til «Amerikatelegrafen», spor etter et av verdens største radioanlegg. Masten ruvet 120 m over bakken, Ullanhaugtårnet er bare 70 m. Du fortsetter nedover mot Hinnamarka, der firbente venner kan få lufte seg uten bånd hele året. I dette områder er det også anlagt ridestier, så ikke bli overrasket om du møter en rytter til hest om du går nedover en av disse. Etter å ha tråkket deg opp igjen gjennom skogen, krysser du dine egne spor og tar fatt nedover på Turveien, Dalsetveien og langs Nesflåtveien forbi Vaulen Idrettsanlegg.

Du dukker under togsporet og kommer ut på neset Marie Krogh ga til sine medborgere i 1946, og som i dag er en del av friområdet Vaulen. Og er du modig nok, avslutter du hverdagsturen med en luftig finale i svevebanen over vannet.

Tilgjengelighet

Du kan gå hele turen med barnevogn.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF