3. Bidra med dine idéer til utviklingen av Kvernevik

Bidra med dine idéer til utviklingen av Kvernevik

Frem til 5. desember kan du som bor og ferdes i Kvernevik gi tilbakemelding på hvordan du bruker uteområdene i ditt nabolag, og hva du mener fremtidige prosjekter bør ta tak i!

Brutt lenke - tursti

Med en spørreundersøkelse skal bruken av uteområdene i Kvernevik kartlegges, samtidig som du som bruker områdene kan komme med innspill til hva som kan forbedres. Du kan lese mer om hvordan personvernet ditt blir ivartatt nederst på siden.

Samarbeid med lokale aktører

Undersøkelsen blir gjennomført i samarbeid med lokale aktører som blant annet Kvernevik frivillighetssentral og Sunde IL.

- Vi tester ut en form for kartbasert brukerinvolvering for å oppnå en attraktiv og grønn stedsutvikling, sier landskapsarkitekt Martina Andersson, som er ansvarlig for forskningsprosjektet i Stavanger kommune, og fortsetter,

- Jo flere som svarer, jo større blir verdien til undersøkelsen, så vi ønsker å nå ut til så mange som mulig. Undersøkelsen henvender seg til dere som er over 18. Men vi vil gjerne oppmuntre til at familier svarer sammen slik at vi får innspill også fra barn og ungdommer.

Mange spennende prosjekter i Kvernevik

Andersson forklarer at det ikke er tilfeldig at dette prosjektet blir gjennomført i Kvernevik.

- Vi har valgt å gjøre dette i Kvernevik ettersom det kommer til å bli satt i gang mange spennende prosjekter her, som f.eks. byggingen av ny skole og et områdeløft sier hun.

Koordinator for områdeløftene i Stavanger Edle Lerang Nes er også spent på svarene fra spørreundersøkelsen.

- Denne undersøkelsen vil være med å skape et viktig kunnskapsgrunnlag, sammen med andre undersøkelser som har blitt gjort og skal gjennomføres i området, sier hun.

Et prøveprosjekt

Prosjektet er finansiert av Nordforsk og gjennomføres i samarbeid med Nordregio, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og andre nordiske universiteter.

Forskningsgrupper fra Nordregio og universitetet i Alto har i løpet av 2021 gjennomført lignende undersøkelser i svenske og finske kommuner. Prosjektet består av en spørreundersøkelse der deltakerne både svarer på spørsmål i tekstform, men også bruker et interaktivt kart for å gi tilbakemeldinger.

- Dette blir et slags prøveprosjekt hvor vi tester ut om denne kartbaserte spørreundersøkelsen kan være en god måte å involvere de som bor tettest på prosjekter, for å sikre at så mange som mulig får sjansen å gi innspill til kommende utvikling, sier Andersson.

Du kan svare på undersøkelsen allerede i dag, og det tar ca. 10-15 minutter å svare på alle spørsmålene.

Informasjonsskriv om forskningsprosjektet

I dokumentet under finner du informasjon om selve undersøkelsen, ditt personvern og hvordan dine svar blir behandlet. Sett deg gjerne inn i personvernreglene før du svarer på undersøkelsen.

Kontaktpersoner:

Martina Andersson, tlf: 51912410